برگ تشخیص مالیات

اعتراض به برگ تشخیص مالیات

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران، منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

پیرو نوشتار پیشین ساوایران در مورد برگ تشخیص مالیات، در این نوشتار به مقوله اعتراض به “برگ تشخیص مالیات” و نحوه آن می پردازیم.

در مطالب پیشین، بیان کردیم که بنابر ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم “برگ تشخیص مالیات” قطعی نیست و مالیات دهنده می تواند تا ۳۰ روز از زمان ابلاغ آن نسبت به مالیات مندرج در “برگ تشخیص مالیات” اعتراض نماید.

(برای اطلاعات بیشتر درخصوص برگ تشخیص، به نوشتار برگ تشخیص مالیات رجوع کنید.)

اما این اعتراض، چگونه صورت می گیرد؟

درخواست رسیدگی مجدد در سازمان امور مالیاتی

مالیات دهنده و یا وکیل تام الاختیار وی می توانند به اداره امور مالیاتی که “برگ تشخیص مالیات” را صادر کرده است مراجعه نموده و با ارائه اسناد و مدارک خود، اعتراض به برگ تشخیص مالیات را به صورت کتبی، تسلیم نمایند. مسئول مربوط رسیدگی، موظف است درخواست مودی مالیاتی را در دفتر خود ثبت نماید و آن را به هیات حل اختلاف مالیاتی بفرستد.

(در نوشتار هیات حل اختلاف مالیاتی، به شرح و توضیح این مطلب پرداخته ایم.)

البته مسئول رسیدگی این صلاحیت را دارد که خودش نیز به بررسی درخواست مودی اقدام نماید که در این جا ۳ حالت پیش می آید:

۱- مسئول مربوط رسیدگی، دلایل و اسناد مودی (مالیات دهنده) را مبنی بر رد برخی مندرجات “برگ تشخیص مالیات” کافی بداند و مندرجات “برگ تشخیص” را بکلی نادرست بشمارد و آنها را رد کند و مراتب را پشت برگ تشخیص مالیات، درج و امضا نماید. در این صورت، برگ جدید تشخیص مالیات را بر مبنای محاسبات و مندرجات صحیح تنظیم و صادر خواهد نمود.

۲- مسئول مربوط، دلایل ابرازی مالیات دهنده را در تعدیل درآمد او (که در این جا منظور از تعدیل، کاهش درآمد است) موثر بداند و درآمد او را تعدیل کند و مودی نیز این اصلاحیه و محاسبات جدید را قبول داشته باشد که در این صورت، مراتب پشت برگ تشخیص مالیات درج می شود سپس هم مسئول مربوط رسیدگی و هم مودی مالیاتی آن را امضا نمایند.

۳- مسئول مربوط رسیدگی، مدارک و دلایل مودی را نه برای تعدیل درآمد و نه برای رد مندرجات برگ تشخیص، موثر قلمداد نکند مراتب را پشت برگ تشخیص مالیات ذکر نماید و پرونده مالیاتی مودی را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی، ارجاع دهد.

نکته:

از آنجا که ممیز مالیاتی، صلاحیت اداری برای ارجاع پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی را ندارد منظور از مسئول مربوط رسیدگی در موارد بالا رئیس اداره امور مالیاتی است.

عدم قبولی و پرداخت در حکم اعتراض به برگ است

چگونگی قطعیت برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص قطعی مالیات

مودی مالیاتی، ظرف مدت ۳۰ روز پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات، قبولی خود را نسبت به آن صریحا یا ضمنا اعلام نکند و یا در این ۳۰ روز، مالیات مورد مطالبه را پرداخت ننماید این مورد در حکم اعتراض به برگ تشخیص مالیات، شناخته می شود و پرونده وی به هیئت حل اختلاف مالیاتی، ارجاع خواهد شد.

هیات حل اختلاف مالیاتی

هیئت های حل اختلاف مالیاتی، همانگونه که در نوشتارهای پیشین (تحت عنوان هیئت های حل اختلاف مالیاتی) ذکر کردیم متشکل از ۳ نفر، یک نماینده از سوی سازمان امور مالیاتی، یکی نماینده از سوی مودی و یک نفر قاضی دادگستری است.

هیات حل اختلاف

هیات حل اختلاف مالیاتی

وقت رسیدگی در هیات حل اختلاف باید به مودی برای حضور خودش و یا نماینده اش ابلاغ شود و فاصله زمان ابلاغ تا زمان تشکیل جلسه نباید کمتر از ۱۰ روز باشد.

(در نوشتار ابلاغ اوراق مالیاتی به به تعریف این اوراق و نحوه ابلاغ آنها به مودی مالیاتی توضیحاتی ارائه داده ایم.)

هیئت حل اختلاف مالیاتی، پس از رسیدگی به اعتراض، اقدام به صدور رای می نمایند. در صورتی که مودی به رای هیات حل اختلاف بدوی اعتراض داشته باشد باید ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای هیات، اعتراض به رای هیات حل اختلاف مالیاتی را کتباً اعلام دارد.

در صورت عدم اعتراض وی، رای هیئت حل اختلاف مالیاتی، قطعی و لازم الاجرا خواهد بود و پس از قطعیت رای هیات حل اختلاف مالیاتی، مودی دیگر نمی تواند درخواست تجدید نطر نماید.

 

 

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *