برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات
برگ قطعی مالیات

برگ تشخیص مالیات چیست؟

برگ تشخیص مالیات، یکی از انواع برگه های رسمی مالیاتی است که بوسیله سازمان امور مالیاتی صادر می گردد و بیانگر نظر و محاسبات سازمان امور مالیاتی درباره میزان و نوع مالیاتی است که از مودی (مالیات دهنده) مطالبه می شود.

برگ تشخیص مالیات

برگ قطعی مالیات

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران،  منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

پیش از ورود به بحث و بررسی این برگ که از اوراق مالیاتی محسوب می شود، لازم می دانم توضیح مختصری درباره اظهارنامه مالیاتی بدهم.

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی یک اعلامیه مالی است که برابر فرم های قانونی، بوسیله مالیات دهنده به سازمان امور مالیاتی داده می شود و بیانگر وضعیت دارایی، دیون، درآمدها و هزینه های مالیات دهنده در یک دوره مالی مشخص (مثلا در یک سال مالی) یا در مورد یک معامله یا موضوع مالیاتی مشخص (مثل مالیات نقل و انتقال املاک یا مالیات بر ارث) می باشد.

اظهارنامه مالیات بر عملکرد

مودی مالیاتی (مالیات دهنده) وظیفه دارد اظهارنامه مالیات بر عملکرد که یکی از انواع اظهارنامه های مالیاتی می باشد را پس از تنظیم (بر اساس دفاتر و اسناد خود) به سازمان امور مالیاتی تسلیم نماید. بدیهی است که عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد، پیامدها و عواقب سنگینی به دنبال دارد که ساوایران طی مطلبی به نام “عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی” به این موضوع پرداخته است.

سازمان امور مالیاتی با ملاحظه اظهارنامه مالیاتی تسلیم شده از سوی مودی و نیز برابر تشخیص و محاسباتی که مستقلاً بعمل می آورد نظر خود درباره نوع و میزان مالیات مودی (مالیات دهنده) را در برگه ای به نام “برگ تشخیص مالیات” به وی ابلاغ می کند.

مالیات تشخیصی

مالیات تشخیص داده شده

بنابراین می توان گفت؛ برگ تشخیص، معمولاً بر اساس اظهارنامه مالیاتی، تنظیم و صادر می شود.

برگ تشخیص مالیات

سازمان امور مالیاتی، بررسی ها و رسیدگی صورت گرفته ی خود را در قالب “برگ تشخیص” به مودی مالیاتی اعلام می دارد و طی آن بر اساس اظهارنامه مالیاتی که مودی، تنظیم و تسلیم کرده بود و برابر رسیدگی هایی که ماموران مالیاتی نسبت به اظهارنامه تسلیمی و عملکرد واقعی مالیات دهنده بعمل می آورند میزان مالیاتش را تعیین می کند.

در واقع “برگ تشخیص مالیات” سندی است که سازمان امور مالیاتی طی آن نوع و میزان مالیات مودی را مشخص می کند.

ابلاغ برگ تشخیص مالیات

سازمان امور مالیاتی پس از صدور این برگ اقدام به ابلاغ آن به نشانی مودی (مالیات دهنده) می کند و بدین ترتیب، مالیات دهنده را از نظر خود آگاه می سازد و به مالیات دهنده (مودی) فرصت قانون می دهد که اگر به نوع و میزان مالیات تشخیصی، اعتراض دارد نسبت به شکایت از این برگ به یه هیات حل اختلاف مالیاتی اقدام نماید.

برگ قطعی مالیات

برابر ماده ۲۳۸ “قانون مالیات های مستقیم“،  “برگ تشخیص” قطعی نیست، یعنی مالیات دهنده تا یک ماه پس از ابلاغ “برگ تشخیص مالیات” فرصت اعتراض به آن را دارد.

در صورت عدم اعتراض مودی، مالیات مندرج در این برگ قطعی خواهد بود و مودی مالیاتی، مکلف به پرداخت مالیات مندرج در این برگ خواهد شد.

اعتراض به برگ تشخیص

اگر مودی به میزان مالیات تشخیص داده شده در این برگ، اعتراض دارد، باید اعتراض خود را طی ۳۰ روز پس از دریافت این برگه به هیات حل اختلاف مالیاتی  تسلیم دارد.

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات

اعتراض به این برگ و چگونگی آن را در نوشتار “چگونگی اعتراض به برگ تشخیص مالیات” شرح داده ام. پیش از اعتراض، توصیه می شود که حتما با یک مشاور مالیاتی مشورت نمایید.

 

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در مورد مسائل و دعاوی مرتبط با این برگ یا مشاوره و انتخاب وکیل درباره دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

نفیسه رئیسی کیا

۲۹ شهریور ۱۳۹۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *