عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

پیش از رورد به بحث، لازم می دانم در این باره که اظهارنامه مالیاتی چیست و چه نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشد توضیحاتی تقدیم بازدیدکنندگان ساویران نمایم.

تعریف اظهارنامه مالیاتی

در تعریف اظهارنامه مالیاتی باید گفت که اظهارنامه مالیاتی یک اعلامیه ی مالی از سوی مالیات دهنده است که بیانگر وضعیت دارایی، دیون، درآمدها و هزینه های مالیات دهنده در یک دوره مالی مشخص یا در مورد یک معامله یا موضوع مالیاتی مشخص می باشد.

به عنوان مثال، اظهارنامه مالیاتی مالیات بر درآمد مشاغل یکی از انواع اظهار نامه های مالیاتی یاد شده در قانون مالیات های مستقیم ایران است که به موجب آن صاحبان مشاغل، اقدام به بیان وضعیت درآمد و هزینه های خود می نمایند.

البته اشخاصی که برابر قانون موظف به نگهدای دفاتر قانونی شده اند باید اظهرنامه مالیاتی خود را برابر مندرجات دفاتر تجاری خود تنظیم و تسلیم کنند.

بدیهی است که عدم تسلیم این اظهارنامه عواقب و جرایمی را به دنبال خواهد داشت.

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مورد مالیات بر درآمد مشاغل می تواند به موجب ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم موجب تعلق جریمه ی ۳۰% شود که غیر قابل بخشودگی می باشد.

یعنی ۳۰% از مبلغی که به عنوان مالیات به مالیات دهنده، تعلق گرفته بود به عنوان جریمه به مالیاتش اضافه خواهد شد و این جریمه را حتی ماموران و مسئولین امور مالیاتی نیز نمی توانند ببخشند.

محرومیت از بعضی مزایای مالیاتی و مواجه شدن با اظهارنامه مالیاتی برآوردی نیز از دیگر عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.

اظهارنامه مالیاتی برآوردی

در اصلاحات قانون مالیات های مستقیم که از ابتدای سال ۱۳۹۵ لازم الاجرا شده است شیوه تشخیص علی الراس مالیات، جای خود را تا حدودی به شیوه جدید داده است.

این شیوه جدید تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی برآوردی  به موجب ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم اعمال و اجرا می شود.

در صورتی که مودی مالیاتی، خودش اقدام به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی ننماید سازمان امور مالیاتی می تواند علاوه بر اعمال جریمه قانونی، اقدام به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی نماید.

اظهارنامه مالیاتی برآوردی را سازمان امور مالیاتی بر مبنای فعالیت ها و اطلاعات کسب شده از مودی مالیاتی که از طرح جامع مالیاتی و بر اساس مطالبه مالیات متعلقه مندرج در برگ تشخیص مالیات استخراج می شود تنظیم می کند.

همچنین مالیات دهنده می تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به مالیات برآوردی سازمان امور مالیاتی اعتراض نماید.

جمع بندی

با نگرش به موارد بیان شده در بالا می توان گفت:

اولاً تسلیم اظهارنامه مالیاتی یک تکلیف قانونی بسیار مهم برای همه مالیات دهندگان می باشد.

ثانیاً اظهارنامه های مالیاتی انواع مختلفی دارند که در نوشتار دیگری به بیان آنها خواهم پرداخت.

ثالثاً عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی، محرومیت، آثار سوء و جرایم سنگینی را برای مالیات دهنده بدنبال دارد.

رابعاً سازمان امور مالیاتی می تواند در مواردی که مالیات دهنده از تسلیم اظهارنامه مالیاتی، خودداری نموده است راساً اقدام به تنظیم اظهارنامه مالیاتی برآوردی برای مودی مالیاتی کند.

بنابراین، به مودیان مالیاتی عزیز توصیه می کنم حتی در مواردی که به طور کلی یا جزیی فعالیتی نداشته اند اظهارنامه مالیاتی خود را در مواعد قانونی تسلیم نمایند.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره مالیاتی در زمینه های مرتبط با نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

شناسنامه مطلب
عنوان مطلب
عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی
شرح
در صورتی که مودی مالیاتی، خودش اقدام به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی ننماید سازمان امور مالیاتی می تواند علاوه بر اعمال جریمه قانونی، اقدام به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی نماید.
نویسنده
نام ناشر
ساویران
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *