مقررات مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۲

موارد مهم مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۲

در این نوشتار، ساویران به توضیح مختصر بعضی از مقررات‌مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور می‌پردازد. در ادامه، درباره‌ هریک از این عناوین نوشتار مفصل‌تری تقدیم خواهد شد.

۱. نرخ صفر مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی در سکوهای داخلی (پلتفرمهای داخلی‌)

به پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توجه خوبی شده است. بند د بخش ب تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ برای حمایت از درآمدزایی دیجیتال و تشویق فعالان مشاغل اینترنتی به استفاده از پلتفرمهای داخلی، کسب و کار اینترنتی افرادی را که از پلت‌فرمهای داخلی استفاده نمایند مشمول نرخ صفر مالیاتی اعلام نموده است.

۲. تکلیف کلیه صاحبان مشاغل پزشکی و حقوقی به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی

الزام صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی و پیراپزشکی، داروسازی و داروخانه‌ها، دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی، و نیز کسب و کارهای حقوقی از جمله وکالت، مشاوره حقوقی و خانواده به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یکی دیگر از مواردی بود که قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بدان توجه داشته است.
برابر بند ۲ بخش ط تبصره ۶ این قانون، در صورتی که اشخاص یادشده از اجرای این قانون خودداری و استنکاف ورزند برابر قانون پایانه‌های فروشگاهی با ایشان برخورد خواهد شد.

۳. کاهش نرخ مالیاتی اشخاص حقوقی

بنابر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی‌ای که در “فعالیتهای تولیدی” دارای پروانه بهره برداری می‌باشند ۷% کاهش می‌یابد. البته بر اساس بخش م تبصره ۶ قانون مذکور، این کاهش نرخ مالیاتی از ۲۵% به ۱۸%، فقط و فقط برای فعالیت‌های تولیدی مربوط به سال ۱۴۰۱ این اشخاص خواهد شد.

۴. مالیات خودروهای لوکس، بر اساس نرخ روز آن

تعیین نرخ مالیات خودروهای گران قیمت سواری یکی دیگر از مقررات قانون بودجه امسال است. بر اساس بخش س تبصره ۶ این قانون، خودروهای سواری در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز آنها بیش از ۳۰ میلیارد ریال باشد، نسبت به “مازاد” این مبلغ مشمول مالیات بر خودروی لوکس خواهند شد. نرخ مالیات بر خودروهای گران قیمت نیز ۱٪ می‌باشد.
ضمن آنکه نقل و انتقالات خودروهای مجلل پیش از تصفیه بدهی مالیاتی مربوط به این بند، ممنوع اعلام شده است.

۵. وضع مالیات سالانه خانه های لوکس (مجلل)

بنابر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، این موارد سالانه مشمول مالیات به میزارن دو در هزار می‌شوند:
الف) باغ‌ویلاها(با احتساب عرصه و عیان آنها)
ب) خانه های مجلل و لوکس
ج) زمینهای فاقد اعیانی با کاربری مسکونی، تجاری و اداری
در همه موارد سه گانه‌ بالا که ارزش آن‌ها بیش از ۲۰ میلیارد تومان باشد مالیات خانه‌های لوکس و مجلل، نسبت به “مازاد” این مبلغ دریافت خواهد شد.
ضمنا توجه داشته باشید که همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند تا مالیات بر خانه‌های مجلل خود را تا بهمن سال ۱۴۰۲ پرداخت نمایند.

۶. معافیت مالیات حقوق سال ۱۴۰۲

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی مالیات بر حقوق، ماهانه تا ۱۰ میلیون تومان (سالانه ۱۲۰ میلیون تومان) تعیین شده است و اشخاص با حقوق برابر و کمتر از این میزان از پرداخت مالیات بر حقوق معاف می‌باشند‌.
ساویران، آماده ارائه مشاوره مالیاتی، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تنظیم دفاعیه مالیاتی، وکالت در هیات حل اختلاف مالیاتی، وکالت در شورای عالی مالیاتی، وکالت در دعاوی مالیاتی، وکالت در دعاوی مالیاتی دیوان عدالت اداری، معرفی وکیل مالیاتی، مشاوره مالیات بر ارث ، مشاوره مالیات بر سکه ، مشاوره مالیات بر تراکنش‌های بانکی ، مشاوره مالیات بر درآمد اتفاقی و….می‌باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *