هیأت حل اختلاف بدوی

هیئت حل اختلاف مالیاتی

هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران  منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

پیرو نوشتار پیشین که به بیان وظایف و محدوده اختیارات هیئت حل اختلاف ماده ۲۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم (کمیسیون ماده ۲۱۶ مالیاتی) پرداختیم، در این نوشتار از مجموعه نوشتار های نفیسه رئیسی کیا در ساوایران به بیان صلاحیتها و محدوده اختیارات هیأت های حل اختلاف بدوی مالیاتی می پردازیم.

برابر قانون مالیات های مستقیم ایران، مرجع رسیدگی به همه اختلافات مالیاتی، هیأت حل اختلاف مالیاتی است (به جز مواردی که خود قانون به طور جداگانه مشخص کرده باشد)

انواع هیئت های حل اختلاف مالیاتی

در قوانین مالیاتی و در سازمان امور مالیاتی، شاهد فعالیت ۳ نوع هیئت حل اختلاف هستیم که عبارت اند از:

الف) هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی

ب) هیأت تجدید نظر حل اختلاف مالیاتی

ج) هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات های مستقیم

در نوشتار قبل تحت عنوان “هیئت حل اختلاف ماده ۲۱۶ به چه موضوعاتی می پردازد” در مورد هیات حل اختلاف ماده ۲۱۶ شرح و توضیح داده ایم که بازدیدکنندگان محترم سایت ساویران می توانند آن را مطالعه نمایند.

د) هیأت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم

مباحث ما در این نوشتار به صلاحیت و حیطه اختیار هیأت حل اختلاف بدوی مالیاتی باز میگردد که بر اساس ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم فعالیت می کند.

اعضای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی

اعضای هیات حل اختلاف مالیاتی

اعضای هیأت حل اختلاف مالیاتی

برابر ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم، هیئت های حل اختلاف مالیاتی (موضوع ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم) از ۳ نفر به شرح زیر تشکیل می شوند:

۱٫ یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی که منتخب سازمان امور مالیاتی است.

۲٫ یک نفر نماینده مودی (مالیات دهنده) که منتخب خود مودی است و اگر مودی در برگ تشخیص مالیات و اعتراض به آن نماینده خویش جهت حضور در هیأت حل اختلاف مالیاتی را تعیین نکرده باشد سازمان امور مالیاتی برابر بند سوم ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم به توجه به نوع فعالیت مودی نماینده او را از بین نمایندگان اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون یا اتحادیه صنفی یا شورای اسلامی شهر برخواهد گزید.

نکته: به مودیان محترم توصیه می شود در صورتی که به برگ تشخیص مالیات اعتراض دارند در برگ اعتراض خود از همان ابتدا نماینده خویش جهت حضور در هیئت حل اختلاف بدوی را مشخص فرمایند.

۳٫ یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته

این هیأت ۳ نفره برای رسیدگی به اعتراضات و شکایات مودی وقتی را تعیین و به مودی ابلاغ می نمایند که فاصله بین ابلاغ برگ تعیین وقت رسیدگی و روز رسیدگی به پرونده مالیاتی نباید کمتر از ۱۰ روز باشد.

پس از انجام مراحل رسیدگی هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی اقدام به صدور رای می نماید.

صدور رأی هیئت حل اختلاف مالیاتی

با توجه به این که هیأت متشکل از ۳ نفر می باشد برابر ماده ۲۴۷ قانون مالیات های با رای ۲ نفر از ۳ نفر رای هیأت حل اختلاف مالیاتی صادر می شود، اما بنابر تاکید قانون باید نظر مخالف و رای او نیز در متن رای نوشته شود.

بنابر ماده ۲۴۷ قانون مالیات های مستقیم رای هیئت حل اختلاف بدوی مالیاتی با اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا می باشند.

مودی می تواند ظرف ۳۰ روز از صدور رای هیئت حل اختلاف بدوی به شعبه تجدید نظر هیأت حل اختلاف نیر تجدید نظر خواهی نماید که به این موضوع در نوشتار های آتی خواهیم پرداخت.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی، مشاور مالیاتی و تنظیم دفاعیه مالیاتی در زمینه های مرتبط با نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *