‌‌‌‌مالیا‌ت سکه

مالیات سکه

‌‌‌‌مالیا‌ت سکه

خریداران سکه از بانک مرکزی از سال ۹۷ به بعد باید مالیا‌تی تحت عنوان مالیات بر سکه بپردازند. نرخ این مالیات تاکنون هرساله در بخش‌نامه‌های سازمان امور مالیاتی تغییر نموده‌است.

در هیچ‌کدام از فصل‌ها و مواد قانون‌ مالیات‌های مستقیم از اخذ مالیات بر خرید سکه یاد نشده و صرف خرید سکه را به عنوان تحصیل درآمد به رسمیت نشناخته و به لحاظ منطقی نیز صرف خرید یک کالا درآمد محسوب‌ نمی‌شود.

حتی از نظر اصول حسابداری خرید، غالبا به عنوان هزینه منظور می‌گردد. به علاوه استناد سازمان امور مالیاتی در مورد اصل مطالبه مالیات بر سکه فاقد وجاهت قانونی به نظر می‌رسد.

زیرا اولا اختیاری که تبصره ماده ۱۰۰ به سازمان امور مالیاتی داده نه برای ایجاد درآمد و مأخذ جدید مالیاتی بلکه برای معاف دانستن برخی از مأخذها و درآمدهای موجود از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و دفتر است. ثانیا مطالبه مالیات، فرع بر قانونی بودن مطالبه مالیات است.

بدین معنی که ابتدا قانون باید مطالبه مالیا‌ت از یک فعالیت را مجاز و حدود و میزان مالیا‌ت قابل مطالبه را مشخص کرده باشد سپس سازمان امور مالیاتی از ان منبع اخذ مالیات نماید.
ادامه بحث در این باره را به مبحث دیگری موکول ‌می‌کنیم.

 

سازمان امور مالیاتی طبق آنچه که در بخش‌نامه‌ای که در ۱۲ خرداد سال ۹۸ تصویب نموده بیان داشته که با توجه به اختیاراتی که تبصره ماده ۱۰۰ همین قانون به این سازمان داده اقدام به اخذ مالیات از دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی می‌نماید.

مالیات سکه‌ چیست؟

سازمان امور مالیاتی مالیا‌ت بر سکه‌ را نوعی مالیات بر عملکرد محسوب کرده که البته چنین چیزی اشتباه است.

حقیقت آن است که اگر خریدار سکه‌ آن را مورد معامله قرار ندهد و سکه را نگهداری کند مطالبه مالیات بابت ارزش افزوده ناشی از تورم نسبت به سکه‌های نگهداری شده مالیات بر ثروت است نه مالیات بر عملکرد و قوانین مالیاتی ایران هنوز درباره مطالبه مالیات از ثروت جز قواعد استثنایی‌ست.

به‌ویژه انکه مطالبه مالیات از ثروت بایستی در هر مورد مبنای قانونی خاص خود را داشته باشد و نمی‌توان نسبت به دارایی‌های مردم که بر اثر تورم نسبت به زمان خرید اضافه ارزش پیدا کرده‌اند مالیات بر ثروت مطالبه کرد.

ضمن آنکه اگر تورم باعث تفاوت قیمت فاحش در دوره‌های مختلف شود مطالبه مالیا‌ت بابت تورم محل بحث‌ها و ایرادات متعددی خواهد بود که از ادامه بحث در این باره در این نوشتار منصرف می‌شویم و آن را به نوشتار‌های بعدی موکول می‌کنیم.

در سال ۱۳۹۸ سازمان امور مالیاتی بخش‌نامه ای را تصویب نمود که طی آن خریداران سکه باید به ازای هر سکه‌ دریافتی بین یک و نیم الی دو میلیون تومان مالیا‌‌ت بپردازند.
توجه داشته باشید که به طور کل در اخذ این نوع مالیا‌ت آنچه که مهم است تعداد سکه‌های دریافتی‌ست، نه مبلغ خرید و یا حتی مبلغ فروش هر سکه.

چه کسانی باید مالیات بر سکه بپردازند؟

این مالیا‌ت به خریداران سکه از ابتدای سال ۹۷ به بعد تعلق میگیرد.
نرخ مقطوع مالیات بر سکه و تعداد سکه‌های دریافتی معاف از مالیات تاکنون هرساله در بخش‌نامه‌های سازمان امور مالیاتی کشور تغییر نموده است.

به طور مثال در سال ۹۷ دریافت‌کنندگانی که کمتر از ۲۰ سکه خریداری نموده مشمول پرداخت این مالیا‌ت نمیشوند، در حالی که در سال ۹۸ این میزان به ۱۰ سکه‌ کاهش پیدا کرده است.

توجه: طلافروشان و کسانی که مرتبط با شغل خود و دارای مجوز صادره از مراجع ذیربط به خرید و فروش سکه اقدام می‌نمایند بنا بر بخش‌نامه‌های سازمان امور مالیاتی مشمول پرداخت این نوع از مالیات بر سکه نمی‌شوند و باید مالیات مربوط به شغل خود را بپردازند.

مهلت پرداخت مالیا‌ت سکه

مشمولین مالیات بر سکه برای پرداخت مالیات هر سال خود معمولا تا پایان خرداد ماه سال بعد مهلت دارند.
البته مهلت پرداخت مالیات بر سکه در هر سال در بخش نامه مخصوص به همان سال تعیین میگردد.

نرخ‌های مالیا‌ت بر سکه چقدر است؟

از سال ۹۷ تا ۹۹ نرخ‌های مالیات بر سکه چنین بوده اند:

الف) برای سال ۹۷:

۱. تا ۲۰ سکه معاف از مالیات

۲. مازاد ۲۰ تا ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان

۳. مازاد ۶۰ تا ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان

۴. مازاد ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان

ب) برای سال ۹۸:

۱. تا ۱۰ سکه معاف از مالیات

۲. مازاد ۱۰ تا ۳۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان

۳. مازاد ۳۰ تا ۵۰ سکه به ازای هر سکه ۵۲۰ هزار تومان

۴. مازاد ۵۰ تا ۱۸۵ سکه به ازای هر سکه ۶۵۰ هزار تومان

ج) برای سال ۹۹:

۱. تا ۵ سکه معاف از مالیات

۲. مازاد ۵ تا ۱۵ سکه به ازای هر سکه ۹۶۰ هزار تومان

۳. مازاد ۱۵ تا ۲۵ سکه به ازای هر سکه ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان

۴. مازاد ۲۵ تا ۱۵۵ سکه به ازای هر سکه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *