مالیات پاداش هیات مدیره

مالیات پاداش هیات مدیره

اعضای هیات مدیره شرکت ها به دو دسته مدیران موظف و مدیران غیرموظف تقسیم می شوند.

قانون تجارت تعریفی از این اعضا بیان ننموده، اما با توجه به اختیارات و وظایفی که برای آنها تعیین کرده است می‌توان اینگونه تعریف کرد که:

همچنین بخوانید :

عضو موظف هیات مدیره

عضو موظف هیات مدیره، شخصی است که علاوه بر عضویت در هیات مدیره یک شرکت، دارای سمت اجرایی و شغل مشخص و مستمر در همان شرکتی که عضو هیات مدیره آن است می باشد.
اعضای موظف هیات مدیره از شرکتی که در آن عضو هیات مدیره هستند حقوق دریافت می نمایند.

عضو غیرموظف هیات‌مدیره

عضو غیرموظف هیات‌مدیره شرکت بنا به تصریح ماده ۱۳۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نمی تواند در قبال عضویت در هیات مدیره شرکت، حقوق از شرکتی که عضو هیات مدیره آن است دریافت نماید.
اعضای غیرموظف هیات مدیره از شرکت متبوع دو نوع دریافتی دارند.
الف) حق حضور در جلسات (حق التجلیس)
ب) پاداش موضوع ماده ۱۳۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

پاداش اعضای هیئت مدیره شرکت‌های سهامی

 اینجا دریافتیم که حقوق و پاداش به اعضای موظف هیات مدیره تعلق می گیرد و پاداش و حق حضور در جلسات هیات‌مدیره به اعضای غیرموظف.
اما میزان این پاداش چه مقدار خواهد بود؟
بنابر قانون اصلاح ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت (مصوب ۱۳۹۵)، در شرکت های سهامی عام حداکثر سه درصد و در شرکت های سهامی خاص حداکثر ۶ درصد از سود قابل پرداخت به صاحبان سهام را می توان به عنوان پاداش به هیات مدیره شرکت های سهامی پرداخت نمود.
آنهم در صورتی که شرایط ماده ۱۳۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت رعایت شده باشد. یعنی پرداخت پاداش اولا در اساسنامه شرکت پیش بینی شده باشد و ثانیا پرداخت پاداش از محل سود قابل تقسیم به تصویب مجمع عمومی عادی شرکت رسیده باشد.

پاداش مدیرعامل

ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت این پاداش را تنها برای هیئت مدیره مفروض دانسته است و نه برای مدیرعامل شرکت. در واقع به مدیرعاملی که عضو هیئت مدیره شرکت باشد پاداش ماده ۲۴۱ تعلق خواهد گرفت اما به سبب اینکه این فرد سمت عضویت هیئت مدیره شرکت را داراست نه به سبب مدیرعاملی او.

مالیات پاداش هیات مدیره

از آنجایی که پاداش هیات مدیره در واقع مزد و درآمد ناشی از سمت، قلمداد می شود باید آن را درآمد شخص بدانیم و از جنبه مالیاتی، قائل بشویم به اینکه به پاداش هیات مدیره، مالیات بر درآمد تعلق می گیرد نه مالیات بر درآمد اتفاقی.
در حقیقت، پاداش اعضای هیات مدیره شرکت را باید جزئی از حقوق اعضای هیات مدیره شرکت محسوب نمود و در نتیجه آن را مشمول مقررات مالیات بر درآمد دانست.
بر همین اساس و بنابر ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق را سالانه ۴۸ میلیون تومان تعیین کرده مجموع پاداش و حقوق مدیران هیات مدیره به صورت سالانه تا ۴۸ میلیون تومان معاف از پرداخت مالیات بوده و مازاد آن تا ۵۷۶ میلیون تومان مشمول مالیات با نرخ ۱۰ درصد و بیش از آن مشمول مالیات با نرخ ۲۰ درصد خواهد بود.

مالیات حق شرکت در جلسات هیات‌مدیره

این درآمد، یعنی حق التجلیس هیات مدیره شرکت، دارای نرخ مقطوع مالیاتی است.
 بنابر تبصره ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم به حق‌التجلیس اعضای غیرموظف هیات مدیره، مالیاتی با نرخ مقطوع ۱۰ درصد تعلق می گیرد، بی آنکه حد نصابی داشته باشد یا مورد معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم قرار گیرد.
همچنین بخوانید :
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *