مرور زمان مالیاتی

مرور زمان در قانون مالیاتهای مستقیم ایران

کاربران زیادی این پرسش را مطرح می فرمایند که مرور زمان مالیاتی چیست؟ و در چه مواردی اعمال می شود؟ و شرایط استفاده از این نوع مرور زمان ی برای مالیات دهندگان چیست؟

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران  منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

در این نوشتار به گونه ای ساده و کاربردی درباره مرور زمان در قانون مالیات های مستقیم، مفهوم آن و چگونگی و موارد استفاده از آن توضیحاتی ارائه می کنم.

مفهوم و تعریف مرور زمان

در علم حقوق، مرور زمان، به طور کلی و به بیانی ساده به معنای سپری شدن مدتی است که پس از آن مدت، آثار پیشین یک مساله اثر قانونی خود را از دست خواهند داد. (برگرفته از مبسوط در ترمینولوژی حقوق، اثر استاد فرهیخته آقای دکتر جعفری لنگروردی)

مرور زمان مالیاتی

یعنی سپری شدن مدتی که پس از آن مدت، سازمان امور مالیاتی دیگر نمی تواند نسبت به مالیات دهنده اقدام به مطالبه مالیات نماید یا پرنده مالیاتی مودی مالیاتی را مورد رسیدگی دوباره قرار دهد.

موارد مرور زمان مالیاتی در قانون مالیاتهای مستقیم

مرور زمان در قانون مالیات های مستقیم ایران در فصل چهارم و در مواد ۱۵۶ و ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم بیان شده است.

مرور زمان نسبت به اظهارنامه تسلیم شده در مهلت مقرر قانونی

بنا بر ماده ۱۵۶، در مواردی که مودی اظهارنامه خود را تسلیم اداره امور مالیاتی نموده و این اداره پس از گذشت یک سال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه برای مودی برگ تشخیص صادر ننماید، و یا این برگ تشخیص تا سه ماه پس از این یک سال به مودی ابلاغ نشود مالیاتی اظهار شده در اظهارنامه تسلیمی مودی قطعی خواهد بود.

مرور زمان نسبت به موارد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی

برابر ماده ۱۵۷، در مواردی که مالیات دهنده از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر خودداری کرده باشد و یا مودیانی که طبق قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه نباشند، پس از گذشت پنج سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات مشمول مرور زمان شده و سازمان امور مالیاتی دیگر مالیات متعلقه را نخواهد توانست مطالبه کند.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا  نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید، درخواست خود را از طریق saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۸۸۳۲۱۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *