مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات

اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

در این نوشتار به بررسی و تحلیل یکی از حقوق مالیاتی اشخاص که حق اعتراض به برگ تشخیص مالیات می باشد می پردازم.

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران،  منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

در مورد برگ تشخیص مالیات، پیشنهاد می کنم پیش از مطالعه این نوشتار، مطلب “برگ تشخیص مالیات چیست؟ ” را مطالعه فرمایید.

مالیات دهندگان(مودیان مالیاتی) یا اشخاصی که مسئول پرداخت مالیات به شمار می روند(اشخاص در حکم مودی مالیاتی) حق دارند نسبت به مالیات مطالبه شده از سوی سازمان امور مالیاتی اعتراض کنند.

صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیات

مطالبه مالیات به وسیله سازمان امور مالیاتی الزاما بایستی به وسیله صدور برگ تشخیص مالیات انجام شود.

برگ تشخیص مالیات باید برابر ماده ۲۳۷ “قانون مالیاتهای مستقیم” بر اساس ماخذ صحیح، متکی به دلایل و اطلاعات کافی و بیانگر کلیه فعالیت های مربوطه و درآمدهای حاصل از آن باشد و به امضای اشخاص و ماموران ذی صلاح مالیاتی برسد؛ به گونه ای که نام و سمت آنان در برگ تشخیص مالیات به طور خوانا نوشته شده باشد.

برگ تشخیص مالیات (که الزاماً باید شرایط بالا را داشته باشد) پس از صدور و به مودی مالیاتی ابلاغ می گردد که در ابلاغ برگ تشخیص مالیات بایستی مقررات قانونی مربوط به ابلاغ اوراق مالیاتی رعایت گردد.

برای اطلاع بیشتر در خصوص نحوه ابلاغ برگ تشخیص مالیات، می توانید به نوشتار “ابلاغ اوراق مالیاتی” مراجعه فرمایید.

زمان اعتراض به برگ تشخیص مالیات

مودی مالیاتی حق دارد ظرف مهلت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات(نه تاریخ صدور آن)، شخصاً یا از طریق وکیل خود با ارائه دلایل و اسناد و مدارک مربوطه به صورت کتبی اعتراض نموده و درخواست رسیدگی مالیاتی مجدد بنماید.

برگ اجرائیه مالیاتی

یاداوری می شود که اگر مودی مالیاتی از حق اعتراض خود در این مهلت استفاده نکند، مالیات تشخیصی در مورد او قطعی می شود و اداره امور مالیاتی می تواند نسبت به صدور برگ قطعی مالیات و سپس برگ اجرائیه مالیاتی اقدام نماید.

در مورد اجرائیه مالیاتی و اطلاعات بیشتر در مورد آن به نوشتار “شرایط صدور برگ اجرایی مالیات” مراجعه نمایید.

شماره و تاریخ ثبت اعتراض

اعتراض به برگ تشخیص مالیات بایستی در دبیرخانه اداره امور مالیاتی ذی ربط به ثبت برسد و شماره ثبت و تاریخ ثبت آن دریافت گردد.

ساویران به مودیان مالیاتی توصیه می کند اگر به برگ تشخیص مالیات اعتراض دارند، تا حداکثر ۲۵ روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، اعتراض خود را به صورت کتبی دراداره امور مالیاتی مربوطه به ثبت رسانده و رسید دریافت نمایند.

مودیان محترم مالیاتی اگر اعتراضی به برگ تشخیص مالیات دارند نباید این اعتراض را در لحظات آخر به ثبت برسانند، بلکه باید حداکثر ۵روز پیش از پایان مهلت قانونی آن را ثبت کنند.

نکات کاربردی در لایحه نویسی مالیاتی

در این جا فرصت را مغتنم شمرده و چند نکته مهم از نکات نوشتن لایحه دفاعیه مالیاتی و “روش اعتراض به برگ تشخیص مالیات” را بیان می کنم.

۱- مودیان گرانقدر مالیاتی دقت بفرمایند که لایحه اعتراض مالیاتی آنان باید در گوشه سمت چپ بالا، دارای شماره و تاریخ و تعداد پیوست های مربوطه باشد.

۲- نکته حائز اهمیت دیگر آنکه مودیان محترم مالیاتی باید اعتراض خود به برگ تشخیص مالیات را حتما در دبیرخانه اداره امور مالیاتی مربوطه به ثبت برسانند و شماره و تاریخ ثبت آنرا دریافت نمایند.

مواردی را شاهد بوده ایم که اعتراض کتبی مودی چون دارای شماره و تاریخ ثبت نبوده و در پرونده مالیاتی درج نشده و در نتیجه مالیات نسبت به مودی قطعی گردیده است.

۳- اعتراض به برگ تشخیص مالیات باید خطاب به ریاست اداره مالیاتی مربوطه تنظیم گردد.

۴- متن اعتراض به برگ تشخیص مالیات باید محترمانه و کارشناسانه باشد. بهتر است متن لایحه اعتراض به برگ تشخیص بیش از ۳ صفحه نشود.

۵- لایحه اعتراض به برگ مالیاتی بهتر است به صورت تایپ شده و دارای پیوست های مربوط به خود باشد. مثلا اگر مودی مالیاتی مدعی است که اساساً در تشخیص مالیات نسبت به او اشتباهی رخ داده است، مدارک و مستنداتی که ثابت می کند در تشخیص میزان یا نوع مالیات یا تشخیص مالیات دهنده اشتباهی رخ داده را پیوست لایحه اعتراض مالیاتی خود نمایند.

 

نفسه رئیسی کیا

۱۱ فروردین مها ۱۳۹۸

 

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در مورد مسائل و دعاوی مرتبط با مهلت اعراض به برگ تشخیص مالیات یا مشاوره و انتخاب وکیل درباره دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *