شرح و تحلیل قانون

معافیتهای مالیاتی موضوع ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم

انواع معافیت های مالیاتی

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران  منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم بعضی از موسسات و دستگاه ها را از پرداخت مالیات های این قانون (قانون مالیاتهای مستقیم) معاف نموده است.

بدین معنا که این  اشخاص، صرفا مشمول پرداخت مالیات های ذکر شده در “قانون مالیات های مستقیم” نمی شوند و اگر به موجب قوانین دیگری این اشخاص مشمول مالیات شده باشند نمی توانند به معافیت مالیاتی موضوع قانون مالیات های مستقیم استناد نمایند.

اشخاص معاف از مالیات موضوع ماده ۲

اشخاص معاف از مالیات مندرج در قانون مالیات های مستقیم عبارت اند از:

۱- وزارتخانه ها

۲- موسسات دولتی(مانند موسسه انستیتو پاستور)

۳- دستگاه هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می شود (مانند ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده و یا سازمان صدا و سیما)

۴- شهرداری ها

۵- بنیاد ها و نهادهای انقلاب اسلامی که از امام خمینی (ره) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز معافیت مالیاتی باشند(مانند ستاد اجرایی فرمان امام)

نهادهای زیر نظر رهبری

در مورد بند ۵، صرف این که یک بنیاد یا نهادی زیر نظر رهبری اداره شود دلیل معافیت این اشخاص از مالیات نمی شود و باید حتما از طرف رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران یا مقام رهبری، مجوز معافیت داشته باشد.

تبصره ۱ این ماده اعلام می دارد که اگر اشخاص بالا در قسمتی از سرمایه شرکتها شریک باشند یا کل سرمایه یک شرکت متعلق به آنها باشد، سهم درآمد یا سودشان مشمول معافیت مالیاتی نمی شود و باید مالیات بپردازند.

هرچند این موضوع مانع از این نمی شود که این شرکت ها بتوانند از دیگر معافیت های ذکر شده در این قانون در صورتی که واجد شرایطش باشند استفاده کنند.

فعالیتهای اقتصادی اشخاص دولتی

فعالیتهای اقتصادی اشخاص نام برده در ماده ۲ بنا بر تبصره ۲ این ماده، حتی اگر به نحوی غیر از طریق شرکت باشد مشمول پرداخت مالیات خواهند بود و معاف از مالیات نمی باشند.

یعنی اگر این اشخاص، بدون تاسیس شرکت اقدام به انعقاد قراردادهای اقتصادی نمایند،بابت سود حاصل از این قراردادها باید مالیات بپردازند.

محاسبه مالیات این اشخاص(در مورد تبصره۲) طبق ماده ۱۰۵ ق.م.م صورت خواهد گرفت.

نفیسه رئیسی کیا

۱۸ آبان ۱۳۹۷

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه ودوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را بهsaviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *