تعرفه قضایی

دریافت هر گونه عوارض و هزینه قضایی باید منشا قانونی داشته باشد

تعرفه های قضایی نوعی مالیات است

سوال

احتراماً با عنایت به ابلاغ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و تصویب تغییراتی در هزینه های دادرسی و درآمد خدمات قضایی و مفاد بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر اعمال تعرفه ها از آغاز سال ۱۳۹۳ و نظر به برخی ابهامات مستدعی است دستور فرمایید در خصوص سوالات زیر نظر آن مرجع محترم را اعلام فرمایند:

۱- با توجه به مفاد بند ۱۷ جدول و عدم ذکر هزینه برای گواهی های صادره از دفاتر مرجع قضایی وابسته ذکر آن در متن بند ۱۷ ماده ۳ قانون وصول مصوبه سال ۱۳۷۰ آیا گواهی های صادره مذکور دارای هزینه است یا خیر؟

در صورتی دارای هزینه بودن مبلغ هزینه چقدر است؟

۲- با توجه به مفاد بند ۳ جدول هزینه های دادرسی اعلامی هزینه تجدید نظرخواهی از دعاوی غیرمالی در مرجع تجدیدنظر چه مقدار خواهد بود؟

پاسخ

برابر اصل ۵۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ مالیاتی وضع نمی شود مگر به موجب قانون لذا با عنایت به اینکه در بند ۱۷ جدول تعرفه های مصوب خدمات قضایی برای سال ۱۳۹۳ ذکری از گواهی صادره از دفاتر کلیه مراجع مذکور به عمل نیامده است.

بنابراین در این مورد مبلغ دو هزار ریال تغییری نکرده است و به قوت خود باقی است و شامل افزایش ۵ هزار ریال نمی‌شود.

۲- در بند ۱۳ جدول تعرفه‌های مصوب خدمات قضایی برای سال ۱۳۹۳ هزینه دادرسی در دعاوی غیر مالی را در کلیه مراجع قضایی بسته به نوع دعوی از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال تعیین نموده است.

بنابراین در فرض استعلام هزینه تایید نظرخواهی از احکام و آرای غیر مالی به همین مبنا وصول خواهد شد.

نظریه شماره ۷/۹۳/۶۹۳ مورخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *