ضرورت توجه کارگزاران نظام مالیاتی به حقوق شهروندی مودیان مالیاتی

در پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی ایران، یک مطلب بسیار ارزشمند با عنوان یادشده بالا منتشر گردیده که بخشی از آن را عیناً تقدیم می داریم:

افزایش سهم مالیات در بودجه عمومی کشور اتفاق سازنده و مبارکی است که در سال های اخیر رخ نموده و چشم‏انداز امیدبخشی را برای اقتصاد کشور رقم زده است.

این چشم‏انداز از آن جهت امیدبخش است که کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و رهایی از پیامدهای سوء آن را نوید می دهد.

با این همه، افزایش اتکا بر درآمدهای مالیاتی در عمل الزامات و نتایجی به دنبال دارد که مدیریت آن جز با حسن تدبیر ممکن نیست.

افزایش سهم و مشارک مردم در مدیرت مالی کشور

از جمله این الزامات این است که افزایش سهم مالیات از بودجه به معنای افزایش سهم و مشارکت مردم و فعالان اقتصادی در مدیریت امور مالی و اقتصادی جامعه است.

این افزایش مشارکت به خودی خود می تواند افزایش انتظارات آنها و در نتیجه افزایش مطالبه گری و پرسشگری آنها را در پی داشته باشد.

در جامعه ای که مالیات از چنین نقش مهمی برخوردار است، انتظارات و خواسته های «مالیات دهندگان» نیز رفته رفته اولویت بیشتری به خود می گیرد.

توجه به خواسته های مالیات دهندگان

در کشورهای دارای اقتصادهای مبتنی بر مالیات اهمیت این خواسته ها به حدی است که دولت ها برای هزینه کرد مالیات‏های اخذشده، خود را نیازمند جلب رضایت و اقناع مالیات دهندگان می بینند و از هیچ تلاشی در جهت ارائه خدمات مورد نیاز آنها نیز دریغ نمی ورزد.

در چنین شرایطی بدیهی است که مالیات دهندگان قبل از آنکه در پی مطالبه چگونگی هزینه‏ کرد مالیات های خود برآیند انتظار داشته باشند با آنها با احترام و تکریم رفتار شود.

همچنانکه مالیات دهندگان تکالیف قانونی خود را در قبال پرداخت مالیات انجام می‏دهند، حقوق آنها نیز از سوی دولت و نظام مالیاتی به رسمیت شناخته خواهد شد.

آنها انتظار دارند حقوق آنها در وهله اول به عنوان شهروند و در وهله دوم به عنوان مودی مالیاتی از سوی کارگزاران دستگاه های دولتی و حاکمیتی محترم شمرده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *