مالیات نقل و انتقال قطعی املاک

مالیات نقل و انتقال قطعی املاک

شرح و تحلیل ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم

ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم، تکلیف دو نوع مالیات را مشخص کرده است:
مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و مالیات نقل و انتقال سرقفلی.

همچنین بخوانید:

نرخ مالیات نقل و انتقال قطعی املاک چقدر است؟

ارزش معاملاتی املاک

در محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک، چیزی که ملاک محاسبه مالیات است، ارزش روز معاملات املاک نیست، بلکه ارزش معاملاتی املاک می‌باشد.
ارزش معاملاتی ملک جهت محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک که در ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم به آن اشاره شده است همان ارزش معاملاتی است که به وسیله کمیسیون تقویم املاک سازمان امور مالیاتی برآورد می‌شود.

تفاوت ارزش معاملاتی و ارزش روز املاک

همانطور که در مطالب دیگر ساویران توضیح داده ایم، منظور از ارزش معاملاتی املاک در قانون مالیاتهای مستقیم، همان ارزشی نیست که در بنگاه های املاک یا بین مردم مرسوم می‌باشد، بلکه بسیار کمتر از آن است.
به عبارت دیگر منظور از ارزش معاملاتی املاک در قانون مالیاتهای مستقیم، ارزشی است که یک کمیسیون سه نفره در سازمان امور مالیاتی به طور سالانه آن را تعیین می کند و معمولاً بین یک بیستم تا یک پنجم از ارزش روز املاک را در بر می‌گیرد.

قیمت روز املاک

در مقابل ارزش معاملاتی املاک، قانون مالیاتهای مستقیم، اصطلاح «قیمت روز» را به کار برده است. قیمت روز املاک همان قیمتی است که در بنگاه های معاملات املاک برای آنها تعیین می‌گردد.
قیمتی که کمیسیون املاک برای املاک در دفترچه املاک خود در نظر می‌گیرد و از قیمت روز بسیار پایین‌تر است، از ۲درصد میانگین قیمت‌های روز منطقه شروع شده و سالانه ۲ درصد افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت نیز تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که ارزش معاملاتی املاک به یک پنجم قیمت روز آنها برسد.
در واقع حداکثر قیمت معاملاتی برای محاسبه ماخذ مالیات نقل و انتقال قطعی املاک، از یک پنجم قیمت روز آنها بیشتر نخواهد بود.
به طور مثال، اگر قیمت روز یک ملک در سال ۱۳۹۵، متری یک میلیون تومان بوده، قیمت معاملاتی آن ملک در آن سال ۲% از یک میلیون تومان، یعنی متری ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شده است. ارزش معاملاتی این ملک در سال ۱۴۰۱، که سال انتشار این مطلب است، با روش مندرج در ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم، به ۱۲% از قیمت روز آن ملک رسیده است.

اعتراض به ارزش معاملاتی املاک

همانطور که پیشتر عرض شد ارزش معاملاتی املاک سالانه ۲درصد افزایش پیدا می‌کند تا نهایتا به ۲۰درصد قیمت روز آن برسد.
پس از آن، این نرخ به صورت ثابت مبنای محاسبه مالیات نقل و انقال املاک قرار خواهد گرفت.
اما اگر هنگام این محاسبه، کمیسیون تقویم املاک نرخ محاسبه ارزش معاملاتی را بیش از ۲۰درصد مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم تقویم نموده باشد می‌توان مصوبه این کمیسیون را نزد دیوان عدالت اداری ابطال نمود. چرا که طبق قانون این کمیسیون حق تقویم ارزش معاملاتی را بیش از آنچه در قانون مالیاتهای مستقیم مقرر شده است را ندارد.
کمیسیون تقویم املاک یک مرجع اداری است و تخلفات این مراجع، که از این پس در نوشتارهای بعدی ساویران به این نکته بیشتر خواهد پرداخت، نزد دیوان عدالت اداری طرح و رسیدگی می‌گردد.

همچنین بخوانید:

اینتا مدیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *