فرار مالیاتی

مجازات فرار مالیاتی چیست

کتمان منبع درآمد، تنظیم اسناد و مدارک غیرحقیقی به منظور کمتر جلوه دادن درآمد یا بیشتر جلوه دادن هزینه های قابل قبول و استهلاکات یا عدم ابراز درآمد در اظهارنامه مالیاتی طی چندین سال متوالی از جمله مواردی است که مودیان مالیاتی برای فرار از مالیات انجام می دهند.

اما آیا به این عمل به دیده جرم نگاه می شود یا صرفا تخلف است؟ فرار از مالیات چه عواقبی در پی دارد؟ این عواقب آیا گریبان گیر اشخاص حقوقی نیز می شود؟ فرار مالیاتی توسط شرکت ها نیز می تواند صورت بگیرد؟ در این نوشتار به بررسی این موارد می پردازیم.

فرار مالیاتی چیست

اگر بخواهیم به تعریف فرار مالیاتی به طور کلی بپردازیم باید این گونه تعریف کنیم که هرگونه اقدامی است که به منظور گریختن از پرداخت کل مالیات یا بخشی از آن صورت بگیرد.

راه های فرار از مالیات

فرار مالیاتی در قانون مالیاتهای مستقیم

در قانون مالیات های مستقیم تعریف دقیق و مشخصی از عمل فرار از مالیات بیان نشده و قانون تنها به ذکر چند مثال ومصداق از عمل اکتفا نموده.

راه های فرار از مالیات

به طور مثال در ماده۲۰۱ قانون مالیات ها آمده که اگرمودی به قصد فرار از مالیات و از روی علم و عمد طی سه سال پشت سر هم اقدام به ۱- عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ۲- ترازنامه و حساب سود و زیان بکند، یا اقدام به تنظیم غیرواقعی ۱- ترازنامه و حساب سود و زیان ۲- دفاتر قانونی ۳- اسناد و مدارک لازم برای تشخیص مالیات بکند جریمه خواهد شد. همچنین درماده ۲۷۴ قانون مالیاتها،استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر برای فرار از مالیات مجازات دارد.

فرار از مالیات، جرم یا تخلف؟

ابتدا باید تفاوت جرم وتخلف را توضیح داد. جرم درواقع هر عملی است که در قانون از ان به عنوان جرم یاد شده باشد و برای آن عمل در قانون مجازات نیز تعیین شده باشد.

اما تخلف به هرگونه کوتاهی در اجرای قوانین یا نقض عمدی قوانین گفته می شود.

از بعضی از اقدامات برای فرار از مالیات مشخصا در ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم ایران با عنوان جرم مالیاتی یاد شده. بنابراین میتوان این عمل را به نوعی جرم دانست.

مجازات فرار مالیاتی

تا اینجا گفتیم که مواردی که در بند “راه های فرار از مالیات” ذکر شد از مصادیق جرم فرار از مالیات محسوب می شود. آنچه که به عنوان مجازات این جرایم در قانون مالیاتهای مستقیم پیش بینی شده می تواند موارد زیر باشد:

مجازات فرار مالیاتی برای اشخاص حقوقی

مجازات فرار از مالیات

الف) جزای نقدی از دومیلیون تومان تا هشت میلیون تومان

ب) انتشار حکم قطعی محکومیت در رسانه ها

ج) تا پنج سال محرومیت از بعضی از فعالیت های شغلی یا اجتماعی

د) تا پنج سال ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه

ه) تا پنج سال ممنوعیت از صادر کردن بعضی از اسناد تجاری مانند چک، سفته و…

مجازات فرار از مالیات برای اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی یا همان افراد علاوه بر مجازاتهای بالا، در صورت فرار از مالیات می توانند به این مجازاتها نیز محکوم شوند:

الف) حبس بیشتر از شش ماه تا دو سال

ب) سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق

این مجازات ها بر اساس ماده ۲۷۴ قانون مالیات ها و ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی تعیین شده اند.

پولشویی و فرار مالیاتی

به این نکته نیز توجه داشته باشید که فرار مالیاتی از جمله جرایمی است که پولشویی می تواند بر پایه آن شکل بگیرد! برای درک بهتر این منظور پیشنهاد می شود نوشتار پولشویی از طریق فرار مالیاتی را مطالعه بفرمایید.

فرار مالیاتی و پولشویی
فرار از مالیات و پولشویی

دقت داشته باشید که فرار از مالیات می تواند اشخاص را به ارتکاب جرائم بزرگتری مانند جرم پولشویی سوق بدهد. صرفا برای پرداخت مالیاتی کمتر مرتکب جرم پولشویی نشوید. چرا که مجازات جرم پولشویی به مراتب سنگین تر از مجازات های فرار از مالیات است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *