تعیین ضرایب مالیاتی

ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات

ضرایب مالیاتی

ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات، به موجب بند الف ماده ۱۵۴ قانون مالیات های مستقیم تا پیش از تصویب لایحه اصلاحیه قانون مالیات ها در سال ۱۳۹۴، به صورت قطعی در همه اداره های امور مالیاتی قابل اعمال بود.

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران منحصراً با قید نام و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

با تصویب اصلاحیه قانون مالیات ها در سال ۱۳۹۴ مقرر شد در اداره‌های امور مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به طور کامل به مرحله اجرا در نیامده است ضریب تشخیص درآمد مشمول مالیات همچنان اعمال گردد.

ضرایب مالیاتی چیست؟

برابر بند الف ماده ۱۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم، ضرایب مالیاتی ابتدا برای شهر تهران مورد بررسی و تدوین قرار می‌گیرد.

تقریبا می شود گفت همین جدول برای سایر شهرستان های کشور نیز با تعدیلات و اصلاحات لازم مبنا قرار خواهد گرفت.

ضرایب مالیاتی برای سال 97

ضرایب مالیاتی

قرائن مالیاتی

قرائن مالیاتی عبارتند از:

عواملی که در هر رشته از مشاغل با توجه به موقعیت شغل برای تشخیص درآمد مشمول مالیات بطور‌ علی‌الرأس به کار می‌رود؛ که فهرست آن به شرح زیر می‌باشد:

۱- خرید سالانه.

۲- فروش سالانه.

۳- درآمد ناویژه.

۴-میزان تولید در کارخانجات.

۵- ارزش حق واگذاری محل کسب.

۶- جمع کل وجوهی که بابت حق‌التحریر و حق‌الزحمه وصول عوارض و مصرف تمبر عاید دفترخانه اسناد رسمی می‌شود یا میزان تمبر مصرفی آنها.

۷- سایر عوامل به تشخیص کمیسیون تعیین ضرایب.

ضرایب مالیاتی، محاسبات و تحلیلهای درآمدی

فلذا می توان گفت ضرایب مالیاتی، مجموعه ای از محاسبات و تحلیل های درآمدی و هزینه ای بر پایه عوامل و سنجه های یادشده در بالا است که به صورت اعداد و ارقام درآمده و بر اساس آنها درصدهایی تحت عنوان ضریب مالیاتی برای هر گروه از مشاغل در نظر گرفته شده است.

این درصدها در تعیین مالیات اشخاصی که اظهارنامه مالیاتی تسلیم ننموده یا اظهارنامه مالیاتی آنها مورد قبول قرار نگرفته است برای شناسایی میزان درآمد و تعیین مالیات بر درآمد اعمال می شوند.

مالیات مشاغل در ایران ۲۵ درصد از سود حاصله می باشد. این میزان مالیات برای مواردی است که مالیات دهنده اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی بر مبنای اطلاعات صحیح و واقعی نموده باشند.

اگر مودی اظهارنامه مالیاتی تسلیم ننموده یا اطلاعات و مندرجات اظهارنامه مالیاتی غیر قابل قبول تشخیص داده شود مالیات مودی بر مبنای ضرایب مالیاتی، محاسبه خواهد شد. ضرایب مالیاتی، غالبا بیش از ۲۵ درصد می باشد.

بنابراین به کسبه و صنوف گرانقدر توصیه می کنیم که اولا اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم دارند ثانیاً تلاش کنند مندرجات اظهارنامه مالیاتی آنان، درست و دارای مستندات و مدارک مثبته باشد.
بدیهی است اگر کار به اعمال ضرایب مالیاتی علیه مالیات دهنده برسد مالیات تشخیصی بیش از ۲۵ درصد خواهد بود.

روش تنظیم و ابلاغ ضرایب مالیاتی (ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات)

به موجب بند الف ماده ۱۵۴ سابق قانون مالیات های مستقیم، برای تعیین ضرایب، هر سال کمیسیونی مرکب از نمایندگان دستگاه های زیر در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل می گردد:

۱- سازمان امور مالیاتی کشور

۲- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

۳- شورای مرکزی اصناف در مورد اصناف

۴- نظام پزشکی در مورد مشاغل وابسته به پزشکی

۵- اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران در‌مورد سایر مشاغل

ضرایب و قرائن مالیاتی

قرائن مالیاتی

ضرایب مالیاتی شهر تهران

تصمیمات کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان جدول ضرایب ‌‌اداره امور مالیاتی تهران برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

ضرایب مالیاتی سایر شهرهای ایران

جدول ضرایب مالیاتی که در کمیسیون مذکور تهیه شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به ادارات امور مالیاتی شهرستان‌ها ارسال می‌گردد.
‌ این ضرایب در کمیسیونی مرکب از رئیس اداره امور مالیاتی محل و رئیس بانک ملی ایران و نماینده شورای مرکزی اصناف‌ در مورد اصناف و نماینده نظام پزشکی در مورد مشاغل وابسته به پزشکی و نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران در مورد سایر مشاغل تشکیل‌می‌شود مبنای مطالعه قرار می گیرد و با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی خاص آن شهرستان در صورت‌ اقتضاء، تغییرات لازم را در اقلام آن با ذکر دلیل به عمل بیاید و نتیجه به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش می شود.

گزارش‌های دریافتی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا حدی که دلایل اقامه شده برای تغییرات جدول قانع‌کننده به نظر برسد جدول ضرایب مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور اصلاح و به عنوان جدول ضرایب مالیاتی به اداره امور مالیاتی مربوط ابلاغ خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *