مالیات بر ارث

مالیات بر ارث نسبت به سهام و اوراق بهادار

سهام و اوراق بهادار در اظهارنامه حاوی کلیه اقلام ماترک متوفی

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران منحصراً با قید نام و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

پس از فوت شخص وراث وی موظف به تهیه لیستی از اموال و دارایی های متوفی و تسلیم آن به اداره امور مالیاتی می شوند. (در خصوص این نوع اظهارنامه در نوشتار اظهارنامه حاوی کلیه اقلام ماترک متوفی به طور مفصل توضیح داده ایم.)

سهام (شرکت های سهامی) و سهم الشرکه متوفی و اوراق بهادار وی (مانند اوراق قرضه و اوراق مشارکت و…) نیز در این لیست جای می گیرند و پس از فوت شخص و هنگام تقسیم سهام و اوراق بهادار متوفی بین ورثه وی، بر این نوع از اموال مالیات بر ارث تعلق خواهد گرفت.

سهام بورسی و سهام غیر بورسی

مالیات بر ارث نسبت به سهام و سهم الشرکه طبق قانون مالیات های مستقیم ایران به دو دسته تقسیم شده:

۱- مالیات بر ارث نسبت به سهام غیر بورسی (منظور سهام شرکت های سهامی خاص و سهامی عام است که در بورس یا فرابورس حضور ندارند)

۲- مالیات بر ارث نسبت به سهام بورسی

نرخ مالیات بر ارث نسبت به سهام متوفی چقدر است؟

بنابر بند دوم ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم که نرخ مالیات بر ارث نسبت به سهام و سهم الشرکه را یک و نیم برابر نرخ های مندرج در مواد ۱۴۳ و ۱۴۳ مکرر قانون مالیات های مستقیم  دانسته است، نرخ مالیات بر سهام و سهم الشرکه غیر بورسی متوفی هنگام تقسیم و واگذاری بین ورثه او ۶ درصد ارزش اسمی آنها، و نرخ مالیات بر ارث نسبت به سهام و سهم الشرکه بورسی متوفی ۷۵ صدم درصد ارزش فروش آنها خواهد بود.

نرخ مالیات بر ارث نسبت به سود سهام

طبق ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، مالیات بر ارث سهام و مالیات بر ارث “سود سهام”، هر کدام جداگانه محاسبه می شوند.

به این صورت که در بند دوم ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ مالیات بر ارث نسبت به خود سهام و سهم الشرکه بیان شده و در بند اول آن نرخ مالیات بر سود این سهام و سهم الشرکه را بیان نموده است.

بنا بر بند دوم ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات ارث بر سود سهام و سهم الشرکه ۳ درصد تا تاریخ نقل و انتقال به وراث است.

طبقات وراث

نرخ های یاد شده برای مالیات بر ارث سهام و مالیات بر ارث اوراق بهادار به وراث طبقه اول، یعنی به پدر و مادر و همسر و فرزند و نوه متوفی اختصاص دارد.

برابر تبصره دوم ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ های یاد شده در این ماده برای وراث طبقه دوم، دو برابر و برای وراث طبقه سوم، چهار برابر خواهد بود.

یعنی:

نرخ مالیات ارث بر سهام غیر بورسی برای وراث طبقه دوم ۱۲ درصد ارزش اسمی سهام و سهم الشرکه، و نرخ مالیات بر سهام بورسی برای وراث این طبقه ۶ درصد خواهد بود.

نرخ مالیات ارث بر سهام غیر بورسی برای وراث طبقه سوم ۲۴ درصد ارزش اسمی سهام و سهم الشرکه و نرخ مالیات بر سهام بورسی برای وراث این طبقه ۱۲ درصد است.

نکته: منظور از ارزش اسمی سهام، همان مبلغی است که در اوراق سهام برای هر سهم در نظر گرفته شده است.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی در زمینه مالیات بر ارث و دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید، درخواست خود را از طریق saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۸۸۳۲۱۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.

نفیسه رئیسی کیا

۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *