مالیات کسب و کارهای اینترنتی فعال در سکوهای داخلی ۱۴۰۲

مالیات کسب و کارهای اینترنتی ۱۴۰۲

 

همانطور که در نوشتار مقررات مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۲ کشور نیز اشاره کوتاهی داشتیم، بنابر قانون بودجه ۱۴۰۲، کسب و کارهای اینترنتی که از پلتفرمها یا سکوهای آنلاین داخلی استفاده نمایند، مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهند شد.
در این نوشتار به توضیح مطلب فوق می‌پردازیم.

نرخ صفر مالیاتی چیست؟

مالیات فروشگاه های اینترنتی

معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

نرخ صفر مالیاتی به معنای بخشودگی کامل و موقتی از پرداخت هرگونه مالیات بر درآمد بر یک شغل یا فعالیت مشخص است. درواقع دولت با در نظر گرفتن نرخ صفر مالیاتی برای برخی از مودیان و یا کسب و کارها می‌خواهد که فعالیتها و مشاغل مشخصی در محدوده بخشودگی مالیاتی قرار بگیرند تا بدین وسیله آن فعالیتها و آن مشاغل مورد حمایت دولت واقع شوند.
البته شایان ذکر است که نرخ صفر مالیاتی معمولا مدت‌دار است، یعنی به طور مثال برای ۳ سال اول فعالیت مودی در نظر گرفته می‌شود و وی پس از گذشت این مدت، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد مطابق و متناسب با فعالیت تجاری خود خواهد بود.

تفاوت نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی

 

تفاوت معافیت مالیاتی با نرخ صفر مالیاتی در این است که در معافیت مالیاتی، افرادی که شرایط خاصی را دارند، مانند افراد با درآمد کمتر از حد معین، یا افرادی که به کسب و کارهای خاصی مشغول‌اند، مانند هنرمندان، از پرداخت بخشی از مالیات یا کل آن معاف می‌شوند. اما در نرخ صفر مالیاتی، اشخاص معاف از مالیات نیستند، صرفا تا مدتی مالیاتی از درآمدی که کسب می‌کنند دریافت نمی‌شود.

تعیین نرخ صفر مالیاتی

 

دولت‌ها معمولاً از برخی مشوق‌های مالیاتی مانند تعیین نرخ صفر مالیاتی استفاده می‌کنند تا افراد را به انجام بعضی امور تشویق کنند. به عنوان مثال، دولت ممکن است نرخ صفر مالیاتی را برای بخشی از درآمدها در نواحی توسعه‌یافته تعیین کند، تا کسب و کارها و سرمایه‌گذاران را به این مناطق جذب کند. این اقدام می‌تواند باعث رشد اقتصادی و ایجاد شغل در آن نواحی شود. همچنین، تعیین نرخ صفر مالیاتی برای بخشی از درآمدها می‌تواند را افراد تشویق کند تا در فعالیت‌هایی که دولت می‌خواهد ترویج دهد، مشارکت کنند، مانند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مشخصی از اقتصاد یا انجام فعالیت‌های اجتماعی و خیریه. این اقدام می‌تواند به دولت کمک کند تا اهداف خاصی را در جامعه بهبود بخشد، مانند ترویج کارآفرینی، ایجاد شغل، توسعه بخش‌های مشخصی از اقتصاد یا ترویج فعالیت‌های محیط زیستی.

نرخ صفر مالیاتی برای کسب و کارهای مشغول در پلتفرمهای داخلی

 

با تعیین نرخ صفر مالیاتی، دولت به عنوان یک مشتری بزرگ برای خدمات و کالاهای مورد نیاز خود، تقاضای بالایی ایجاد می‌کند. این تقاضا می‌تواند سبب رشد و توسعه صنایع مختلف شود و ارزش افزوده و اشتغال را افزایش دهد. به عنوان مثال، با تعیین نرخ صفر مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی مشغول به کار در سکوهای اینترنتی داخلی، دولت و سازمان امور مالیاتی می‌توانند افراد را ترغیب به استفاده از این سکوها (پلتفرمها) کنند و به نوعی به حمایت این سکوهای داخلی در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور بپردازند.

مدت نرخ صفر مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

 

نرخ صفر تعیین شده برای فعالیت اشخاص حقیقی تا پایان سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

درآمد فعالان در سکوهای داخلی تا چه میزان مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌گردد؟

 

بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، سارمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها، حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد از انجام برخی تکالیف معاف نموده و مالیاتشان را طبق مقررات خاصی تعیین و وصول نماید.
از آنجایی که برابر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم سالانه ۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است، با توجه به تبصره ماده ۱۰۰ قانون مذکور، درآمد کسب و کارهای اینترنتی فعال در سکوهای اینترنتی داخلی سالانه تا ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهد شد.

مقررات مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۲

موارد مهم مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۲

در این نوشتار، ساویران به توضیح مختصر بعضی از مقررات‌مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور می‌پردازد. در ادامه، درباره‌ هریک از این عناوین نوشتار مفصل‌تری تقدیم خواهد شد.

۱. نرخ صفر مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی در سکوهای داخلی (پلتفرمهای داخلی‌)

به پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توجه خوبی شده است. بند د بخش ب تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ برای حمایت از درآمدزایی دیجیتال و تشویق فعالان مشاغل اینترنتی به استفاده از پلتفرمهای داخلی، کسب و کار اینترنتی افرادی را که از پلت‌فرمهای داخلی استفاده نمایند مشمول نرخ صفر مالیاتی اعلام نموده است.

۲. تکلیف کلیه صاحبان مشاغل پزشکی و حقوقی به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی

الزام صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی و پیراپزشکی، داروسازی و داروخانه‌ها، دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی، و نیز کسب و کارهای حقوقی از جمله وکالت، مشاوره حقوقی و خانواده به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یکی دیگر از مواردی بود که قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بدان توجه داشته است.
برابر بند ۲ بخش ط تبصره ۶ این قانون، در صورتی که اشخاص یادشده از اجرای این قانون خودداری و استنکاف ورزند برابر قانون پایانه‌های فروشگاهی با ایشان برخورد خواهد شد.

۳. کاهش نرخ مالیاتی اشخاص حقوقی

بنابر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی‌ای که در “فعالیتهای تولیدی” دارای پروانه بهره برداری می‌باشند ۷% کاهش می‌یابد. البته بر اساس بخش م تبصره ۶ قانون مذکور، این کاهش نرخ مالیاتی از ۲۵% به ۱۸%، فقط و فقط برای فعالیت‌های تولیدی مربوط به سال ۱۴۰۱ این اشخاص خواهد شد.

۴. مالیات خودروهای لوکس، بر اساس نرخ روز آن

تعیین نرخ مالیات خودروهای گران قیمت سواری یکی دیگر از مقررات قانون بودجه امسال است. بر اساس بخش س تبصره ۶ این قانون، خودروهای سواری در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز آنها بیش از ۳۰ میلیارد ریال باشد، نسبت به “مازاد” این مبلغ مشمول مالیات بر خودروی لوکس خواهند شد. نرخ مالیات بر خودروهای گران قیمت نیز ۱٪ می‌باشد.
ضمن آنکه نقل و انتقالات خودروهای مجلل پیش از تصفیه بدهی مالیاتی مربوط به این بند، ممنوع اعلام شده است.

۵. وضع مالیات سالانه خانه های لوکس (مجلل)

بنابر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، این موارد سالانه مشمول مالیات به میزارن دو در هزار می‌شوند:
الف) باغ‌ویلاها(با احتساب عرصه و عیان آنها)
ب) خانه های مجلل و لوکس
ج) زمینهای فاقد اعیانی با کاربری مسکونی، تجاری و اداری
در همه موارد سه گانه‌ بالا که ارزش آن‌ها بیش از ۲۰ میلیارد تومان باشد مالیات خانه‌های لوکس و مجلل، نسبت به “مازاد” این مبلغ دریافت خواهد شد.
ضمنا توجه داشته باشید که همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند تا مالیات بر خانه‌های مجلل خود را تا بهمن سال ۱۴۰۲ پرداخت نمایند.

۶. معافیت مالیات حقوق سال ۱۴۰۲

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی مالیات بر حقوق، ماهانه تا ۱۰ میلیون تومان (سالانه ۱۲۰ میلیون تومان) تعیین شده است و اشخاص با حقوق برابر و کمتر از این میزان از پرداخت مالیات بر حقوق معاف می‌باشند‌.
ساویران، آماده ارائه مشاوره مالیاتی، تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تنظیم دفاعیه مالیاتی، وکالت در هیات حل اختلاف مالیاتی، وکالت در شورای عالی مالیاتی، وکالت در دعاوی مالیاتی، وکالت در دعاوی مالیاتی دیوان عدالت اداری، معرفی وکیل مالیاتی، مشاوره مالیات بر ارث ، مشاوره مالیات بر سکه ، مشاوره مالیات بر تراکنش‌های بانکی ، مشاوره مالیات بر درآمد اتفاقی و….می‌باشد.

صلاحیت و وظایف دادستانی مالیاتی

دادستانی مالیاتی

داستانی مالیاتی در واقع یک نهاد انتظامی اداری در امور مالیاتی و وابسته به سازمان امور مالیاتی است که در قانون مالیاتهای مستقیم ایران پیش بینی شده است.
دادستان‌ کل مالیاتی عالی‌ترین مقام تعقیب و رسیدگی مالیاتی در ایران است. در این نوشتار به بیان صلاحیت و وظایف دادستانی مالیاتی می پردازیم.

وظایف دادستانی مالیاتی

عمده وظایف این سازمان، کشف تخلفات و تقصیرات ماموران و همچنین مودیان مالیاتی و سپس تعقیب مالیاتی آنها می‌باشد.

ماده ۲۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم، وظایف دادستانی مالیاتی را اینگونه برشمرده است:

الف) این نهاد، تخلفات و تقصیرات ماموران، ممیزان و نمایندگان سازمان امور مالیاتی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی را کشف و سپس به آنها رسیدگی می‌نمایند.
به طور کل تخلف تمام کسانی که به نحوی در امر وصول مالیات مودیان دخالت دارند توسط این نهاد بررسی و رسیدگی می‌گردد.

ب) این سازمان در جهات اخلاقی و اعمال رفتار افراد مذکور در بند الف تحقیق می‌کند.

ج) یکی دیگر از وظایف این سازمان، که چندان جنبه انتظامی و قضایی ندارد، اعلام نظر در خصوص ترفیع گرفتن ماموران و نمایندگان سازمان امور‌ مالیاتی است.

د) و در نهایت دادستانی مالیاتی می‌تواند علیه مودیان و ماموران مالیاتی متخلف طبق چهارچوبی که قانون مالیاتهای مستقیم برای این نهاد در نظر گرفته شکایت نماید.

موارد رسیدگی دادستانی مالیاتی

اما دادستانی در چه هنگامی شروع به رسیدگی می‌نماید؟

طبق ماده ۲۶۵ قانون مالیاتهای مستقیم، دادستان مالیاتی و دادستانی انتظامی پس از وقوع موارد زیر می‌توانن. آغاز به تحقیق و رسیدگی نمایند:

الف) هنگامی که یک ذی‌نفع در خصوص عدم رعایت مقررات مندرج در قانون مالیاتهای مستقیم به این نهاد شکایتی ببرد.
این ذی‌نفع می‌تواند اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی غیرمودی نیز باشد.

ب) هنگامی که مقامات و مراجع رسمی در خصوص تخلفات مالیاتی گزارشی به دادستانی مالیاتی تقدیم دارند.
این گزاشات می‌تواند زمینه لازم برای شروع تحقیقات و رسیدگی‌های دادستانی مالیاتی را فراهم نماید.

ج) هنگامی که پرونده‌ای از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی یا رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی و یا از سوی هیات عالی انتظامی مالیاتی به این نهاد ارجاع شود.

د) و در نهایت هنگامی که خود دادستانی مالیاتی درباره تخلفات مالیاتی اشخاص نظر به پیگیری و تعقیب داشته باشد.

تاثیر تفکیک حسابهای شخصی و تجاری در پرداخت مالیات

دولت در سالهای اخیر تلاش‌های بسیاری در جهت شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی به منظور جدایی از اقتصاد وابسته به نفت داشته است. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال ۱۳۹۸ نیز یکی از تمهیداتی بود که در همین راستا به تصویب رسید.

یکی از مفاد این قانون آن است که مودیان می‌بایست به ازای هر یک از دستگاه‌های pos خود یک پرونده مالیاتی تشکیل دهند و دستگاه‌های کارت‌خوان خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نمایند.

در ادامه این مقرره، مودیان مالیاتی و صاحبان مشاغل می‌بایست اولا حسابهای تجاری خود را از حسابهای شخصی جدا و تفکیک نموده و ثانیا موظفند که حسابهای تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی معرفی نمایند.

طبق مقرراتی که برای مبارزه با پولشویی وضع شده، تراکنش‌های حسابهای شخصی و تجاری با محدودیت‌هایی مواجه است که واریزی بیش از این سقف مقرر، از موجبات برانگیختن حساسیت سازمان امور مالیاتی و در نهایت فرار مالیاتی تلقی شدن این تراکنشها خواهد شد.

در واقع دولت، جهت تعیین میزان واقعی و قانونی مالیات مودیان، نیاز به اطلاعات دقیق در مورد میزان فعالیت اقتصادی فعالان اقتصادی دارد. این اطلاعات دقیق مالی از منابعی همچون مجوزهایی که بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده ‌به این سازمان برای رصد و بررسی حسابهای فعالان اقتصادی داده شد به دست می‌آید.

تفکیک حسابهای شخصی و تجاری این افراد، در نهایت به همین مسئله کمک خواهد نمود.

مالیات نقل و انتقال قطعی املاک

مالیات نقل و انتقال قطعی املاک

شرح و تحلیل ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم

ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم، تکلیف دو نوع مالیات را مشخص کرده است:
مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و مالیات نقل و انتقال سرقفلی.

ادامه مطلب …

مطالبه مالیات سالانه مستغلات

مطالبه مالیات سالانه مستغلات از شخص حقیقی فاقد درآمد و چگونگی آن

شرح و تحلیل ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم

 

ماده ۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم در مورد مطالبه مالیات سالانه مستغلات از مودیان مالیاتی فرض قانونی خاصی را در نظر گرفته است.

شخص حقیقی که هیچگونه درآمد دیگری نداشته باشد، بر اساس ماده ۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم، از مالیات نسبت به درآمد سالانه مستغلات تحت شرایط خاصی معافیت پیدا می‌کند.

در این نوشتار به شرح و تحلیل ماده ۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم می پردازیم و چگونگی معافیت مالیاتی سالانه مستغلات و شرایط آن را بر اساس ماده ۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم مورد بررسی قرار می دهیم.

ادامه مطلب …