انتقال کدام اموال موروثی مشمول مالیات بر ارث نمی‌شود؟

اموال موروثی

در نوشتارهای متعددی که بر روی ساویران منتشر کرده‌ایم درباره مالیات بر ارث و موارد آن و میزان آن بطور کامل توضیحاتی داده ایم. در این نوشتار می‌خواهیم به اموال موروثی اشاره کنیم که انتقال آنها مشمول مالیات دیگری به جز مالیات بر ارث نمی‌شود. اموال موروثی

همچنین بخوانید :
مقررات مالیاتی ایران بیان داشته که انتقال چند نوع از اموال موروثی بین ورثه و یا انتقال آنها به اشخاص غیر از وراث، مشمول مالیات دیگری جز مالیات بر ارث نمی‌شوند.
شاید برایتان سوال باشد که چرا انتقال این اموال مشمول مالیات دیگری علاوه بر مالیات بر ارث نشده است؟
پیش از آن که به فهرست این اموال اشاره کنیم و درباره آن توضیح بدهیم، به علت عدم شمول مالیات بر انتقال این دسته از اموال موروثی می‌پردازیم.
اولا بعضی از اموال موروثی که انتقال آنها برای انتقال‌دهنده از شمول مالیات‌های دیگر خارج شده، در حقیقت، ماهیت خروج از دارایی دارند بدون آنکه بابت خروج آنها از اموال و دارایی فرد، چیزی عاید او شده باشد.
 همانند سپرده بانکی که اگر یکی از ورثه، سهم خود از سپرده بانکی متوفا را به ورثه دیگر و یا حتی به شخص ثالث انتقال دهد، به این انتقال، مالیاتی تعلق نخواهد گرفت.
چرا که در حقیقت فردی که سهم خود را از وجه نقد بجامانده از متوفا به ورثه دیگر یا به شخص ثالث منتقل کرده در ازای آن چیزی دریافت ننموده بلکه آن را به دریافت‌کننده بخشیده تحصیل درآمد ننموده است. بلکه کسی که تحصیل درآمد نموده انتقال‌گیرنده است.
 بنابراین می‌توان گفت به انتقال‌گیرنده، مالیات اتفاقی با نرخ بالاتری تعلق خواهد گرفت فلذا قانون‌گذار، ضرورت ندانسته که از انتقال‌دهنده، مالیاتی دریافت شود.
ثانیاً در مواردی نیز دریافت مالیات از سمت انتقال‌دهنده به سمت انتقال‌گیرنده، سوق داده شده است.
این نوع انتقالات از سمت انتقال‌دهنده، نوعاً رویکرد غیرمالی داشته و بیشتر با هدف غیر سودجویانه انجام می‌شود.
بنابراین نباید از انتقال‌دهنده که رویکرد و هدف اصلی وی از انتقالِ اینگونه اموال، غیرمالی است، مالیاتی اخذ شود. اگر هم مالیاتی به این انتقالات تعلق بگیرد بایستی از انتقال.گیرنده که معمولا بدون پرداخت هیچگونه مبلغی صاحب مال شده دریافت گردد.
و اما بپردازیم به فهرست اموال موروثی‌ای که انتقال آن به دیگر وراث یا به اشخاص ثالث، مشمول مالیات انتقال نمی‌شود.

۱. سپرده بانکی

ورثه نسبت به سپرده بانکی‌ای که از متوفا به آن‌ها ارث رسیده است اگر بخواهند سهم موروثی خود را (نسبت به سپرده بانکی متوفا) به یکدیگر یا به شخص ثالث منتقل کنند، این انتقال برای انتقال‌دهنده مشمول مالیات نمی‌شود.

۲. اوراق مشارکت

نسبت به هر نوع اوراق مشارکت که از متوفا به ورثه، ارث رسیده باشد، انتقال آنها به دیگر ورثه یا اشخاص ثالث به جز مالیات بر ارث، مشمول مالیات دیگری نخواهد شد.

۳.اوراق بهادار (به جز سهام و سهم‌الشرکه)

 نسبت به هر نوع اوراق بهادار که از متوفا به ارث رسیده در صورتی که بخواهد از ورثه به یکدیگر یا به اشخاص ثالث منتقل شود برای انتقال‌دهنده به جز مالیات بر ارث مشمول مالیات دیگری نخواهد شد.

۴. سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت و بهادار

سود اوراق مذکور در بالا نیز در صورتی که‌ ورثه تصمیم به انتقال این اموال به دیگر وراث یا اشخاص ثالث داشته باشند برای انتقال دهنده مشممول مالیات بر نقل و انتقال نخواهد بود.

۵. سود سهام سهم‌الشرکه

ورثه نسبت به سود سهام و سهم‌الشرکه (خود سهام و سهم‌الشرکه مشمول این لیست نمی‌شوند) که از متوفا به آن‌ها ارث رسیده در صورتی که بخواهند سهم موروثی خود را نسبت به این سهام به یکدیگر یا به شخص ثالث منتقل کنند، این انتقال برای انتقال دهنده مشمول مالیات نمی‌شود.

۶. حق‌الامتیاز

در صورت تصمیم ورثه برای انتقال سهم موروثی خود از حق‌الامتیاز به جا مانده از متوفا مانند خط تلفن همراه و ثابت، حق انتشار روزنامه و نشریات، انشعابات آب و برق و گاز و تلفن، امتیاز دفتر خدمات الکترونیک دولت، دفتر پلیس ۱۰+ و همانند اینها به دیگر وراث یا به اشخاص ثالث، این انتقال برای انتقال دهنده مشمول مالیات نمی‌شود.

۷. حقوق مالی

 نسبت به این حقوق مالی‌ای که از متوفا به ارث رسیده همانند حق اختراع، حق شفعه، حقابه، حق تحجیر (سنگ‌چینی و دیوار کشی زمین موات به مقصود مالکیت) امتیاز دفتر اسناد رسمی، پروانه اکتشاف معدن، پروانه بهره‌برداری از معدن، حق تالیف، حق ریشه و حقوق زارعانه، و… اگر ورثه بخواهند سهم الارث خود از حقوق مالی یاد شده را به یکدیگر یا به اشخاص ثالث منتقل کنند، انتقال‌دهنگان جز مالیات بر ارث، مالیاتی دیگری نمی‌پردازند.

۸. اسباب و اثاثه و سایر اموال (به جز وسایل نقلیه و اموال غیر منقول و سرقفلی و سهام)

اموال موروثی

بدیهی‌ است به جز اموالی که نام بردیم از متوفا اموال دیگری همانند وسایل زندگی و وسائل و ماشین آلات کسب و‌ کار نیز به جا می‌ماند. این گروه از اموا معمولا فاقد سند بوده و بین ورثه تقسیم می‌شود. به نقل و انتقال این گروه از اموال بین ورثه یا اشخاص ثالث برای انتقال‌دهنده، مالیات دیگری جز مالیات بر ارث تعلق نمی‌گیرد.

تشخیص میزان مالیات بر ارث با ممیز مالیاتی است.
البته ممیز مالیاتی در این باره چندان هم صاحب اختیار نیست، زیرا
اولاً قانون مالیات‌های مستقیم در هر مورد، ماخذ محاسبه مالیات را مشخص نموده و
ثانیاً زمان وصول مالیات‌های این دسته را نیز مشخص کرده و
ثالثاً در موارد بسیاری، چگونگی ارزش گذاری اموال موروثی را در جهت تشخیص میزان مالیات تعیین نموده و
رابعاً موارد استثنا را بیان کرده که شرح این مستثنیات را در این نوشتار برایتان بیان کردیم.
همچنین مطالعه نوشتار زیر توصیه می‌شود :
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *