مالیات انحلال شرکت

مالیات شرکت پس از انحلال آن

انحلال شرکت

شرکت ها و به طور کل اشخاص حقوقی به دلایل مختلفی، از جمله غیر ممکن بودن ادامه فعالیت شرکت، منقضی شدن مدت حیات شرکت، عدم تصدی سمت مدیرعامل و یا بعضی از اعضای هیئت مدیره شرکت و یا تصمیم مجمع عمومی فوق العاده شرکت به هر سببی اعلام انحلال شرکت کنند.

انحلال شرکت به معنای پایان حیات شرکت است. از اقداماتی که برای انحلال شرکت انجام می پذیرد میتوان به تصفیه دیون و بدهی های شرکت و سپس تقسیم اموال به جا مانده بین شرکا یا سهامداران اشاره نمود.

اظهارنامه انحلال

در نوشتار ” این دو اظهارنامه انحلال شرکت را برای انحلال شرکت باید تنظیم کنید ” در مورد اینکه چه اظهارنامه هایی را و به چه علت برای انحلال شرکت باید تهیه وتسلیم بنمایید توضیح داده ایم.

پیش از آنکه مجمع عمومی ای که قرار است برای انحلال شرکت تصمیم بگیرد تشکیل شود اعضای هیئت مدیره و مدیران پیش از انحلال(آخرین مدیران شرکت) وظیفه دارند بدهی ها و دارایی های شرکت لیست نموده و در روز مجمع در اختیار اعضای بگذارند.

این یکی از انواع اظهارنامه انحلال شرکت است که عدم تسلیم آن یا تهیه آن به صورت خلاف واقع باعث می شود یک یا دو درصد سرمایه پرداخت شده شرکت در تاریخ انحلال به عنوان جریمه برداشت شود. همچنین تمام شرکا و ضامن های شرکت برای پرداخت این جریمه مسئولیت خواهند داشت.

اظهارنامه انحلال
انحلال شرکت

فرم اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت

لیست بدهی ها و دارایی های شخص حقوقی که در بالا بیان شد باید حتما طبق تمونه خود سازمان امور مالیاتی تهیه شود. فرم اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت را می توانید از سایت سازمان امور مالیاتی دانلود بفرمایید.

اظهارنامه انحلال شرکت

یکی دیگر از انواع اظهارنامه انحلال، در واقع همان اظهارنامه مالیاتی آخرین سال عملیات شرکت است که تهیه آن به عهده مدیران تصفیه می باشد. عدم تسلیم اظهارنامه انحلال شرکت نیز موجب مسئولیت مدیران تصفیه و ضامن های شخص حقوقی در پرداخت جرایم متعلق خواهد شد.

مالیات انحلال شرکت

مالیات جزئی از بدهی های شرکت محسوب می شود که طی فرایند تصفیه شرکت هر میزان از این بدهی که مالیات آن قطعی شده باشد باید پرداخت گردد.

درآمد شرکت پس از انحلال

اما در مواردی ممکن است برای شرکت پس از انحلال درآمدی محقق گردد. در ماده ۲۰۸ قانون تجارت به مدیر تصفیه این اجازه داده شده است که اگر برای انجام فرایند تصفیه و پرداخت بدهی های شرکت معامله ای لازم باشد انجام دهند.

به طور مثال، مدیر تصفیه با فروش محصولات تولیدی، موجودی انبار و وصول مطالبات شرکت و سپس فروش اموال و دارایی های شرکت سعی در پرداخت بدهی های شرکت و تصفیه دیون آن دارد. با فروش این محصولات و اموال درآمدی برای شرکت منحله محقق می شود. اما آیا این درآمد شرکت پس از انحلال آن مشمول مالیات می شود؟

شرکت منحله
درآمدهای شرکت بعد از انحلال

مالیات شرکت پس از انحلال

طبق نظر مشورتی شورای عالی مالیاتی، درآمد های شرکت پس از انحلال آن را می توان به دو دسته تقسیم نمود.

۱- درآمد حاصل از فروش محصولات و تولیدی های شرکت(که به قصد انتفاع و کسب سود و بهره برداری تولید شده بودند)

۲- درآمد حاصل از فروش دارایی و اموال شرکت (که برای پرداخت بدهی و انجام فرایند انحلال شرکت به دست امده اند و منظور از فروش این اموال کسب سود و انتفاع نبوده است)

براساس همین نظریه مشورتی شورای عالی مالیاتی، درآمد حاصل از تولیدی شرکت ها و یا انجام فعالیت های سابق شرکت از آنجا که به قصد انتفاع و کسب سود بوده مشمول پرداخت مالیات خواهد شد، اما درآمدی که از فروش دارایی شرکت به دست می آید برای انجام تصفیه لازم است و در واقع معامله تجاری تلقی نمی شود که مالیات به آنها تعلق بگیرد.

در واقع درآمدهای شرکت منحله در بعضی از موارد مشمول مالیات می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *