مالیات بر ارث

مالیات بر ارث نسبت به سپرده های بانکی

سپرده های بانکی

پس از فوت شخص وراث وی موظف به تهیه لیستی از اموال و دارایی های متوفی و تسلیم آن به اداره امور مالیاتی می شوند. یکی از اموال متوفی سپرده های بانکی اوست، که طبق قانون مالیات ها، وراث باید مالیات بر ارث سپرده های بانکی را پرداخت نمایند.

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

در خصوص اظهارنامه مالیات بر ارث در نوشتار اظهارنامه حاوی کلیه اقلام ماترک متوفی به طور مفصل توضیح داده ایم.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

سپرده های بانکی افراد(چه سپرده های قرض الحسنه و چه سپرده های جاری) و پول نقد آنها در بانکها از جمله دارایی هایشان محسوب می شود که بنا بر قانون مالیات های مستقیم ایران پس از فوت آن ها و هنگام تقسیم این سپرده ها بین وراث به آنها مالیاتی، تحت عنوان مالیات بر ارث تعلق می گیرد.

مالیات ارث حساب بانکی چقدر است؟

بنابر ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم و بند اول آن، به سپرده های بانکی شخص متوفی به نرخ ۳ درصد مالیات ارث تعلق می گیرد.

مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن

به طور مثال اگر فردی در حساب بانکی خود یک میلیارد تومان سپرده نقدی داشته باشد، با فرض اینکه این شخص تنها یک وارث داشته باشد، هنگام نقل و انتقال این مبلغ به عنوان ارث به وی، مبلغ ۳۰ میلیون تومان به عنوان مالیات بر ارث اخذ خواهد شد.

مالیات ارث

زمان وصول مالیات بر ارث حساب بانکی

مالیات بر ارث در تاریخ نقل و انتقال این سپرده ها به وراث یا اشخاص دیگر أخذ خواهد شد.

نکته: در صورت وجود حساب مشترک متوفی با شخص یا اشخاص دیگر، مالیات ارث نسبت به حساب بانکی فقط شامل سهم متوفی از این سپرده ها خواهد شد.

طبقات وراث در تقسیم ارث

نرخ های یاد شده برای مالیات بر ارث حساب بانکی به وراث طبقه اول، یعنی به پدر و مادر و همسر و فرزند و نوه اختصاص دارد.

بر اساس تبصره دوم ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ های یاد شده در این ماده برای وراث طبقه دوم، دو برابر و برای وراث طبقه سوم، چهار برابر خواهد بود.

یعنی نرخ مالیات بر ارث نسبت به حساب بانکی برای وراث طبقه دوم ۶ درصد ارزش روز نقل و انتقال سپرده بانکی و برای وراث طبقه سوم ۱۲ درصد این ارزش می باشد.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی در زمینه مالیات بر ارث و دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگذاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید، درخواست خود را از طریق saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۸۸۳۲۱۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.

نفیسه رئیسی کیا

۱۳۹۷/۱۱/۱۳

16 پاسخ
  1. سید حمید میرترابی
    سید حمید میرترابی میگه:

    با سلام با اینکه قانون صراحتاً می گوید مالیات بر ارث سپرده های بانکی درسال ۹۷، ۳% می باشد، ولی سازمان امور مالیاتی از سپرده های بانکی فوت شدگان نزد بانک مهر اقتصاد ۱۰% اخذ می کند. سازمان امور مالیاتی با این توجیه که فعالیت بانک مهر اقتصاد غیر مجاز است مالیات بر ارث را ۱۰ درصد میگیرد. حالا سوال اینجاست اگر بانک مهر اقتصاد غیرمجاز است چرا جلوی فعالیت آن را نمیگیرند؟

    پاسخ
    • نفیسه رئیسی‌کیا
      نفیسه رئیسی‌کیا میگه:

      با درود

      در بند ۱ ماده ۱۷ و همچنین در بند ۱ ماده ۳۴ قانون مالیاتهای مستقیم، به مجاز یا غیرمجاز بودن بانکها و یا موسسات مالی و اعتباری و تفاوت مالیات بر ارث نسبت به سپرده های بانکی نزد آنها اشاره نشده است. بنابراین مالیات بر ارث نسبت به همه سپرده ها نزد بانکها و موسسات مالی و اعتباری بدون توجه به آنکه مجاز یا غیرمجاز هستند همان ۳%، ۶% و یا ۱۲% (با توجه به طبقات وراث) خواهد بود.
      شما می توانید به نسبت به تشخیص سازمان امور مالیاتی و تخلفات مامورین مالیاتی در این مورد اقدام قانونی بنمایید.
      اگر در این مورد مشاوره یا وکالت لازم داشتید، در خدمت هستیم.

      پاسخ
      • غفاري
        غفاري میگه:

        سلام در مورد این موضوع ماده ١۴۵ تبصره زده ک در صورتی ک ب بانکها اشاره مشود امتیازات، تسهیلات،ترجیحات وتکالیف ذکر شده شامل موسسات اعتباری غیر بانکی ک ب موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی تاسیس شده اند یا می شوند اشاره کرده

        پاسخ
  2. Mohsen
    Mohsen میگه:

    با سلام و عرض ادب

    آیا تعداد فرزندان( وراث ) بر درصد مالیات تاثیری دارد که در توضیحاتتون فرمودید به فرض مثال که یک فرزند داشته باشد.

    پاسخ
    • نفیسه رئیسی‌کیا
      نفیسه رئیسی‌کیا میگه:

      درود.
      تعداد وراث تاثیری در نرخ اخذ مالیات سپرده های بانکی ندارد، وراث به هر تعداد که باشند نرخ اخذ مالیات از سپرده های بانکی متوفی سه درصد است و تنها طبقات وراث روی درصد مالیات تاثیر خواهد گذاشت. مثال ما تنها برای درک بهتر مطلب بود.

      پاسخ
  3. رها
    رها میگه:

    سلام و درود
    سپاس از اطلاعات کاملتون و بالابردن اگاهی عمومی
    دقیقا همینطور عمل شده و سال ۹۶ مالیاتی که قبل از یکسال برای اموال پدرم که بهمن ۹۵ فوت شده بودن پرداخت کردیم به این صورت محاسبه شد
    برای بانکها ۳درصد و برای موسسه ها ۱۰درصد
    یعنی بابت صد میلیون پول رهن اپارتمانی که پدرم بابتش وکالتش داشت و در موسسه کوثر سپرده کرده بود ۱۰میلیون مالیات پرداخت کردیم
    بقیه ی سپرده هم که از خود ایشان بود همین طور

    پاسخ
  4. علی
    علی میگه:

    باعرض سلام وخسته نباشید . تازمان انحصار وراثت پول متوفی چه مدت نزد بانک بلوکه میشود؟ آیا سود نیز پرداخت نمیشود؟ کلا زمان انحصار وراثت چه مدت طول میکشد؟

    پاسخ
    • نفیسه رئیسی‌کیا
      نفیسه رئیسی‌کیا میگه:

      درود.
      ملاک ارزیابی نه روز فوت متوفی است و نه تاریخ رسیدگی اداره دارایی، بنابر بند اول ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم ایران تاریخ ثبت انتقال به وراث و یا تاریخ پرداخت و تحویل به آنها ملاک می باشد.

      پاسخ
  5. مسعود
    مسعود میگه:

    باسلام.
    نرخ مالیات بر ارث در مورد طلای به امانت گذاشته شده در بانک ملی کارگشایی چقدر است؟ آیا به نرخ روز است یا نرخ زمان تحویل به بانک؟ اداره مالیاتی ده درصد را به ما اعلام کرده و به نرخ روز. ممنون میشم جواب من رو بدید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *