مالیات کسب و کارهای اینترنتی فعال در سکوهای داخلی ۱۴۰۲

مالیات کسب و کارهای اینترنتی ۱۴۰۲

 

همانطور که در نوشتار مقررات مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۲ کشور نیز اشاره کوتاهی داشتیم، بنابر قانون بودجه ۱۴۰۲، کسب و کارهای اینترنتی که از پلتفرمها یا سکوهای آنلاین داخلی استفاده نمایند، مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهند شد.
در این نوشتار به توضیح مطلب فوق می‌پردازیم.

نرخ صفر مالیاتی چیست؟

مالیات فروشگاه های اینترنتی

معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

نرخ صفر مالیاتی به معنای بخشودگی کامل و موقتی از پرداخت هرگونه مالیات بر درآمد بر یک شغل یا فعالیت مشخص است. درواقع دولت با در نظر گرفتن نرخ صفر مالیاتی برای برخی از مودیان و یا کسب و کارها می‌خواهد که فعالیتها و مشاغل مشخصی در محدوده بخشودگی مالیاتی قرار بگیرند تا بدین وسیله آن فعالیتها و آن مشاغل مورد حمایت دولت واقع شوند.
البته شایان ذکر است که نرخ صفر مالیاتی معمولا مدت‌دار است، یعنی به طور مثال برای ۳ سال اول فعالیت مودی در نظر گرفته می‌شود و وی پس از گذشت این مدت، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد مطابق و متناسب با فعالیت تجاری خود خواهد بود.

تفاوت نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی

 

تفاوت معافیت مالیاتی با نرخ صفر مالیاتی در این است که در معافیت مالیاتی، افرادی که شرایط خاصی را دارند، مانند افراد با درآمد کمتر از حد معین، یا افرادی که به کسب و کارهای خاصی مشغول‌اند، مانند هنرمندان، از پرداخت بخشی از مالیات یا کل آن معاف می‌شوند. اما در نرخ صفر مالیاتی، اشخاص معاف از مالیات نیستند، صرفا تا مدتی مالیاتی از درآمدی که کسب می‌کنند دریافت نمی‌شود.

تعیین نرخ صفر مالیاتی

 

دولت‌ها معمولاً از برخی مشوق‌های مالیاتی مانند تعیین نرخ صفر مالیاتی استفاده می‌کنند تا افراد را به انجام بعضی امور تشویق کنند. به عنوان مثال، دولت ممکن است نرخ صفر مالیاتی را برای بخشی از درآمدها در نواحی توسعه‌یافته تعیین کند، تا کسب و کارها و سرمایه‌گذاران را به این مناطق جذب کند. این اقدام می‌تواند باعث رشد اقتصادی و ایجاد شغل در آن نواحی شود. همچنین، تعیین نرخ صفر مالیاتی برای بخشی از درآمدها می‌تواند را افراد تشویق کند تا در فعالیت‌هایی که دولت می‌خواهد ترویج دهد، مشارکت کنند، مانند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مشخصی از اقتصاد یا انجام فعالیت‌های اجتماعی و خیریه. این اقدام می‌تواند به دولت کمک کند تا اهداف خاصی را در جامعه بهبود بخشد، مانند ترویج کارآفرینی، ایجاد شغل، توسعه بخش‌های مشخصی از اقتصاد یا ترویج فعالیت‌های محیط زیستی.

نرخ صفر مالیاتی برای کسب و کارهای مشغول در پلتفرمهای داخلی

 

با تعیین نرخ صفر مالیاتی، دولت به عنوان یک مشتری بزرگ برای خدمات و کالاهای مورد نیاز خود، تقاضای بالایی ایجاد می‌کند. این تقاضا می‌تواند سبب رشد و توسعه صنایع مختلف شود و ارزش افزوده و اشتغال را افزایش دهد. به عنوان مثال، با تعیین نرخ صفر مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی مشغول به کار در سکوهای اینترنتی داخلی، دولت و سازمان امور مالیاتی می‌توانند افراد را ترغیب به استفاده از این سکوها (پلتفرمها) کنند و به نوعی به حمایت این سکوهای داخلی در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور بپردازند.

مدت نرخ صفر مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی

 

نرخ صفر تعیین شده برای فعالیت اشخاص حقیقی تا پایان سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

درآمد فعالان در سکوهای داخلی تا چه میزان مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌گردد؟

 

بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، سارمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها، حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد از انجام برخی تکالیف معاف نموده و مالیاتشان را طبق مقررات خاصی تعیین و وصول نماید.
از آنجایی که برابر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم سالانه ۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است، با توجه به تبصره ماده ۱۰۰ قانون مذکور، درآمد کسب و کارهای اینترنتی فعال در سکوهای اینترنتی داخلی سالانه تا ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *