استنکاف مالیاتی

استنکاف از ارائه اسناد و مدارک مالیاتی

رسیدگی مالیاتی عموما از طریق ارائه اسناد مالیاتی و مدارک مربوطه به سازمان امورمالیاتی انجام می شود. مهمترین روش ارائه اطلاعات، اسناد و مدارک به سازمان امور مالیاتی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.

تعریف استنکاف مالیاتی

استنکاف از ارائه اسناد و مدارک، به معنی خودداری از همکاری با سازمان امورمالیاتی یا عدم همکاری با اداره امور مالیاتی کشور است.

استنکاف مالیاتی
عدم همکاری مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه های مالیاتی انواع مختلفی دارند که ما در مطلب انواع اظهارنامه های مالیاتی به توضیح آن پرداخته ایم. مهمترین اظهارنامه مالیاتی عبارت اند از: ۱- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ۲- اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل ۳- صورت معاملات فصلی (موضوع ماده ۱۶۹، مبحث مالیات فصلی)

خود اظهاری

اظهارنامه مالیاتی و صورت معاملات، غالبا به وسیله مالیات دهنده به سازمان امور مالیاتی ارائه می شود. بنابر این مهمترین روش دستیابی سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات و اسناد و مدارک مالیاتی هر شخص، در حقیقت همان اظهارنامه های مالیاتی و صورت معاملاتی است که خود آن شخص به اداره امورمالیاتی ارائه نموده است.

اما بدین گونه نیست که فکرکنیم سازمان امور مالیاتی روش ها و ابزار های دیگری برای جمع آوری اطلاعات و اسناد و مدارک مالیات دهندگان در اختیار ندارد.

استنکاف مالیاتی
پرهیز از همکاری مالیاتی

ماده ۲۳۰ قانون مالیات های مستقیم

یکی از حقوق و اختیارات سازمان امور مالیاتی برای دسترسی به اطلاعات و اسناد و مدارک مالیات دهندگان، اختیارات ماده ۲۳۰ قانون مالیاتهای مستقیم است.

به موجب این ماده از قانون مالیات ها، حتی اشخاصی که با مودی مالیاتی طرف معامله بوده اند مکلف شده اند در مواردی که سازمان امور مالیاتی از آنها درخواست ارائه دفاتر، مدارک و اطلاعات مربوط به درآمد مالیات دهنده یا مشخصات و هویت و نشانی وی را می نماید همکاری لازم را با این سازمان به عمل آورد.

همکاری در ارائه اسناد مالیاتی با سازمان امور مالیاتی

بنابراین همه اشخاصی که سازمان امور مالیاتی از آنها برای تشخیص درآمد و وصول مالیات اطلاعات و مدارک می خواهد باید با ارائه اسناد مالیاتی همکاری لازم را در حدود قانون مالیاتها با سازمان امور مالیاتی به عمل آورند.

همکاری غیرمودیان در ارائه اسناد مالیاتی

تفاوتی نمی کند که این اشخاص مودی مالیاتی باشند یا نباشند، یا این اشخاص اظهارنامه مالیاتی داده باشند یا نه، یا این اشخاص معاف از مالیات باشند یا نه، در هر صورت بایستی در حدود قانون با سازمان امورمالیاتی کشور همکاری لازم را به عمل آورند.

عواقب خودداری از ارائه اسناد مالیاتی

توضیحات این بخش را به دو قسمت تقسیم می کنم. زیرا این عدم همکاری با سازمان امور مالیاتی در ارائه اسناد مالیاتی یا حتی مدارک و اطلاعات مالیاتی ممکن است به وسیله مالیات دهنده(مودی مالیاتی) باشد یا شخص دیگر.

چگونگی و آثار استنکاف از ارائه مدارک و اطلاعات مالیاتی نسبت به هریک از دو گروه یاد شده متفاوت است.

خودداری از ارائه اسناد مالیاتی و همکاری توسط مودی مالیاتی

در این صورت مالیات دهنده در معرض خطر رسیدگی علی الراس (یا همان صدور اظهارنامه برآوردی) و رد دفاتر خواهد شد.

استنکاف مالیاتی
پرهیز از همکاری مالیاتی

خودداری از ارائه اسناد مالیاتی و همکاری توسط اشخاص ثالث

در این صورت شخص دیگری که طرف معامله با مودی مالیاتی اصلی بوده و از ارائه اطلاعات و مدارک درخواستی اداره امورمالیاتی خودداری کرده است مشمول ماده ۲۳۰ قانون مالیاتهای مستقیم خواهد شد و پرونده او با اعلام دادستانی انتظامی مالیاتی به مراجع قضایی فرستاده خواهد شد.

دادستانی انتظامی مالیاتی

مرجع قضایی موظف است برابر قانون به چنین پرونده ای خارج از نوبت رسیدگی کند و اگر تشخیص داد که عدم همکاری این اشخاص با سازمان امورمالیاتی درارائه اسناد مالیاتی باعث ورود زیان به دولت شده است، بنا به درخواست اداره مالیات به جبران زیان وارده به دولت محکوم خواهد نمود.

اشخاصی که مکلف به کسر مالیات دیگران هستند

به علاوه اشخاصی که طبق قانون مکلف به کسر مالیات در موارد خاص شده اند، همانند سر دفتران اسناد رسمی(که هنگام ثبت معاملات باید مالیات متعلقه را وصول و به حساب دولت واریز نمایند) یا بانکها(که در صورت فوت صاحب حساب باید مالیات بر سپرده و سود بانکی را کسر وبه حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند) و نیز کسانی که برابر قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلف به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و واریز آن به حساب دولت شده اند نیز به نحوی شخص ثالث تلقی می شوند.

این اشخاص نیز در برابر سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از اشخاص و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی کشور مسئولیت قانونی دارند.

مسئولیت اشخاص ثالث در عدم ارائه اسناد مالیاتی

مجموعا این گروه از افراد اگر به تکالیف مالیاتی خود در قبال سازمان امور مالیاتی عمل نکنند به صورت تضامنی با مالیات دهنده اصلی مسئول پرداخت مالیات شناخنه می شوند. ضمن آنکه جرائم مالیاتی سنگینی نیز متوجه آنها می گردد.

اهمیت مشاوره مالیاتی

ساوایران همه صاحبان کسب و کار پیشنهاد می کند به دریافت مشاوره ها وآموزش های مالیاتی مرتبط با کسب و کار خود توجه بیشتری داشته باشند.

مشاورمالیاتی
مشاوره حقوقی مالیاتی

به ویژه با توجه به پیچیدگی روز افزون مسائل مالیاتی و سخت گیری های بیشتری که طی این سالها شاهد آن بوده ایم، کم توجهی به این موضوع می تواند سبب بروز مشکلات سنگین و ناخواسته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *