مسئولیت اعضای موظف و غیر موظف

مسئولیت مالیاتی اعضای موظف و غیر موظف هیئت مدیره

هیئت مدیره شرکت می تواند از اعضای موظف و از اعضای غیرموظف تشکیل شود. در این نوشتار می خواهیم به تعریف اعضای موظف هیئت مدیره، تعریف اعضای غیرموظف هیئت مدیره، تفاوت این اعضا، مسئولیت های اعضای موظف هیئت مدیره و مسئولیت های اعضای غیر موظف در شرکت و در قبال اشخاص ثالث مانند سازمان امور مالیاتی و در واقع به مسئولیت مالیاتی مدیران غیر موظف بپردازیم.

اعضای هیات مدیره

اعضای هیئت مدیره شرکتها توسط سهامداران و یا دارندگان سهم الشرکه آنها تعیین می گردد. اصولا در شرکت های سهامی اعضای هیات مدیره نمی توانند برای مدت نامحدود و به صورت دائمی انتخاب شوند.

اعضای هیئت مدیره شرکت
اعضای غیرموظف هیات مدیره

اعضای هیات مدیره می توانند مدیران موظف یا مدیران غیرموظف باشند. اما اینکه تفاوت اعضای موظف و اعضای غیرموظف در چیست در ادامه توضیح داده خواهد شد

عضو موظف هیئت مدیره

عضو موظف در هیات مدیره شرکت ها در قانون تجارت به صورت مشخص تعریف نشده. اما اینگونه که از وظایف این مدیران در قانون می توان برداشت نمود مدیران موظف هیئت مدیره شرکت ها کسانی هستند که در شرکتی که عضو هیات مدیره آن هستند سمت اجرایی داشته و بدلیل داشتن یک شغل مستمر، حقوق بگیر آن شرکت نیز هستند.

مدیران موظف هیئت مدیره
مسئولیت مالیاتی اعضای موظف هیئت مدیره

عضو غیر موظف هیئت مدیره

برای مدیران غیرموظف هیئت مدیره شرکت نیز تعریف مشخصی در قانون تجارت ارائه نشده، اما از مفهوم مخالف تعریف مدیران موظف هیات مدیره و آنچه که در قانون به این مدیران اشاره شده است اینگونه می توان برداشت نمود که اعضای غیرموظف هیئت مدیره مدیرانی هستند که هیچ شغل و سمت اجرایی در شرکت نداشته و برای عضویت در هیئت مدیره شرکت حق دریافت مستمری ندارند.

تقسیم سود سهام بین اعضای هیئت مدیره

مدیران موظف هیات مدیره شرکتها بابت مسئولیت مدیریتی که در شرکت دارند حقوق و مستمری دریافت می کنند که این مورد شامل مدیران غیرموطف هیئت مدیره نمی شود.

مدیران غیر موظف تنها بابت حضور در جلسات هیات مدیره می توانند حق حضور در جلسات دریافت نمایند و تحت شرایطی نیز می توانند از سود خالص شرکت پاداش دریافت نمایند.

مسئولیت های مالیاتی اعضای موظف هیئت مدیره

تا اینجا به تعریف مدیران موظف و غیر موطف هیات مدیره پرداختیم و تفاوت این دو نوع مدیران را بیان کردیم.

اما آیا تمام این تفاوت ها تاثیری در مسئولیت این مدیران در قبال مسائل مالی و مالیاتی دارد؟

خیر. قانون مالیاتهای مستقیم بین مسئولیتهای مالیاتی مدیران موظف و غیر موظف تفاوتی قائل نشده است و مسئولیت مالیاتی مدیران غیرموظف به همان اندازه مدیران موظف است.

مسئولیت مالیاتی مدیران غیرموظف
مدیران موظف هیات مدیره

لازم به ذکر است که برخی از مسئولیت های مالیاتی شرکت ها می تواند به مدیران شرکت نیز تسری پیدا کند و مدیران و اموال شرکت را در معرض مسئولیت پرداخت مالیات از اموال شخصی قرار دهد.

درواقع غیر موظف بودن بعضی از اعضای هیات مدیره یک شرکت و عدم دریافت حقوق به طور مستمر رافع مسئولیت این مدیران در قبال تعهدات مالیاتی شرکت نمی شود.

مدیران غیر موظف نیز مانند دیگر مدیران شرکت بنابر ماده ۱۹۸ قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به مالیات های قطعی شده دوران مدیریت خود که به انها ابلاغ شده باشد با خود شرکت مسئولیت تضامنی دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *