اظهارنامه مالیاتی برآوردی برای اشخاص حقوقی و شرکتها

همانطور که در نوشتار “همه چیز درباره اظهارنامه مالیاتی برآوردی” برای بازدیدکنندگان سایت مالیاتی ساوایران توضیح دادیم، اظهارنامه مالیاتی برآوردی یکی از انواع اظهارنامه های مالیاتی است.

در نوشتار “انواع اظهارنامه مالیاتی“، می توانید با اظهارنامه های مالیاتی دیگر و موارد تتظیم و تسلیم آنها آشنا شوید.

مرجع صدور اظهارنامه مالیاتی برآوردی

اظهارنامه مالیاتی یادشده بر خلاف دیگر اظهارنامه های مالیاتی، بنا بر ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم، توسط خود سازمان امور مالیاتی کشور، تنظیم و صادر می شود.

موارد صدور اظهارنامه برآوردی

صدور اظهارنامه مذکور، برابر بند دوم ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم در موارد زیر انجام می شود:

۱- عدم ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل، توسط مودیان حقیقی (اشخاص حقیقی) در مهلت قانونی

۲- عدم تنظیم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل، مطابق با مقررات

در فصل چهارم از قانون مالیات های مستقیم که به مالیات بر درآمد مشاغل اشخاص حقیقی اختصاص دارد، قانونگذار، اظهارنامه برآوردی مالیات را جایگزین اظهارنامه تسلیمی اشخاص حقیقی نموده است.

اظهارنامه برآوردی برای اشخاص حقوقی

با توجه به این نکته که مالیات بر درآمد مشاغل به اشخاص حقیقی اختصاص دارد، و اظهارنامه مالیاتی برآوردی در ماده ۹۷ قانون مالیاتها و ذیل همین فصل آمده است، می توان نتیجه گرفت که این اظهارنامه در قانون جدید مالیات های مستقیم که از ابتدای سال ۱۳۹۵ اجرایی شده است تنها به مودیان حقیقی اختصاص دارد و برای شرکتها و اشخاص حقوقی در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی و یا رد اظهارنامه از سوی سازمان امور مالیاتی نمی توان اظهارنامه مالیاتی برآوردی صادر و ابلاغ گردد.

توجه: بنابر تبصره ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم، این اظهارنامه مالیاتی، سه سال پس از تاریخ ابلاغ اصلاحیه جدید قانون یادشده، یعنی از تاریخ ۱۹ مردادماه سال ۹۷ قابل تنظیم و صدور می باشد و در مورد پرونده های تشکیل شده در این سه سالی که سازمان امور مالیاتی در حال تکمیل بانک اطلاعاتی نظام جامع مالیاتی بوده، قانون مالیاتهای مصوب سال ۱۳۸۰ قابل اجرا خواهد بود.

یعنی طبق روال پیشین، مالیات علی الراس برای این افراد تشخیص داده خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *