بدهکاری مالیاتی

بدهکاری مالیاتی چه عواقبی به دنبال دارد؟

مودیان مالیاتی، چه حقیقی و چه حقوقی، حتی در فرضی که به بخشی از مالیات تشخیصی سازمان امور مالیاتی معترض باشند موظفند آن میزان مالیاتی را که مورد قبول خود آنهاست پرداخت نمایند.عدم پرداخت مالیات برای مودیان عواقبی همچون توقیف اموال و ممنوع الخروجی مالیاتی را به دنبال دارد، که در این نوشتار به شرح آن خواهیم پرداخت.

مهلت پرداخت مالیات

بنابر ماده ۲۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم، مالیات قطعی شده باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات پرداخت گردد، یا اینکه مودی باید ترتیبات پرداخت آن را طی این ۱۰ روز با اداره امور مالیاتی توافق نماید.

در صوت عدم پرداخت مالیات قطعی، در این ۱۰ روز، اداره امور مالیاتی طی برگ اجرایی مالیات که به مودی ابلاغ می نماید یک ماه دیگر برای پرداخت مالیات به وی فرصت می دهد.

توقیف اموال بدهکاران مالیاتی

اما اگر مودی ظرف ۱ ماه مقرر شده پس از ابلاغ اجرائیه مالیاتی، مالیات قطعی خود را نپردازد، بنابر ماده ۵ اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۸ قانون مالیات های مستقیم، به دستور مسئول اجراییات، اقدام به توقیف اموال بدهکاران مالیاتی می کنند.

توقیف اموال بدهکاران مالیاتی
توقیف مالیاتی اموال

نکته: مسئول اجرائیات، حسب مورد می تواند مدیر کل، معاونان مدیر کل، رئیس امورمالیاتی، رئیس گروه مالیاتی وکارشناس ارشد مالیاتی باشد.

بنا بر همین ماده، معادل کلیه بدهی مودی (این بدهی می تواند اصل مالیات قطعی شده و جرایم مالیاتی متعلق به آن باشد) به اضافه ۱۰ درصد از کل بدهی مالیاتی قطعی او، از اموال وی توقیف خواهد شد.

ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

میزان بدهی مالیاتی قطعی شده مودیان برای ممنوع الخروجی مالیاتی نرخ متغیری دارد.

ممنوع الخروجی مالیاتی
ممنوع الخروجی به دلیل بدهی مالیاتی

بنا بر ماده ۲۰۲ قانون مالیات ها، وزارت امور اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان امور مالیاتی می توانند از خروج:

۱- مدیران مسئول (مدیران صاحب امضای مجاز) اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره برداری از مراجع قانونی ذی ربط و ذی صلاح، در صورتی که بدهی مالیاتی آنها از ۲۰% سرمایه ثبت شده شرکت و یا از مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بیشتر باشد

۲- مدیران مسئول سایر اشخاص حقوقی (غیر تولیدی) و اشخاص حقیقی تولیدی، در صورتی که بدهی مالیاتی آنها از ۱۰% سرمایه ثبت شده شرکت و یا از مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر باشد

۳- سایر اشخاص حقیقی، در صورتی که بدهی مالیاتی این افراد از مبلغ ۱۰ میلیون تومان بیشتر باشد

جلوگیری نمایند.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه ممنوع الخروجی مالیاتی، رفع ممنوع الخروجی مالیاتی توقیف اموال در صورت بدهی مالیاتی و دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید، درخواست خود را از طریق saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۸۸۳۲۱۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *