بعد از ارسال اظهارنامه چه باید بکنیم؟

بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی چه باید بکنیم؟

نکاتی که مودیان حقیقی و حقوقی مالیاتی باید بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد به آن توجه بنمایند.

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران منحصراً با قید نام و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

ارسال اظهارنامه مالیاتی مالیات بر عملکرد

همانطور که مودیان محترم مالیاتی و بازدیدکنندگان سایت ساوایران می دانند، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقیقی در پایان خردادماه و اشخاص حقوقی معمولا در آخر تیرماه به پایان می رسد و در این مهلت مودیان باید اظهارنامه های خود را ارسال نموده باشد.

واحد مالیاتی مربوط به پرونده شما، اظهارنامه ابرازی شما را بررسی کرده و باید ظرف مدت یک سال پس از ارسال این اظهارنامه برگ تشخیص مالیات را صادر نماید.

پس از صدور برگ تشخیص مالیات، اداره مالیاتی موظف است حداکثر تا سه ماه پس از مهلت صدور، آن را به شماه ابلاغ نماید.

یعنی اشخاص حقیقی تا پایان شهریورماه و اشخاص حقوقی معمولا تا پایان مهرماه سال بعد باید منتظر برگ تشخیص مالیاتی خود باشند.

اما پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی تا زمان ابلاغ برگ تشخیص مالیات چه باید بکنیم؟

۱- دست کم، یک نسخه از اظهارنامه الکترونیکی ارسالی خود را چاپ و نگهداری نمایید.

۲- کد رهگیری اظهارنامه خود را (ترجیحا بر روی روی نسخه چاپ شده اظهارنامه) یادداشت و نگهداری نمایید.

۳- مدارک و اوراقی را که در اظهارنامه به آنها استناد نموده اید را پیوست نسخه چاپ شده اظهارنامه کرده و نگهداری نمایید.

۴- از مدیر مالی یا حسابدار خود بخواهید برای دفاع از اظهارنامه مالیاتی تسلیم شده به ویژه نسبت به ۱۰ مورد از بزرگترین موارد درآمدی و ۱۰ مورد از بزرگترین موارد هزینه ای ابراز شده یک دفاعیه مالیاتی آماده نماید و یک نسخه از آن را به شما تسلیم و روی آن شما را نیز توجیه کند.

۵- اگر تصمیم دارید مدیر مالی یا حسابدار خود را تغییر دهید یا آنها تصمیم دارند از کار با شما جدا شوند حتما نسخه ای از دفاعیه مالیاتی نسبت به اظهارنامه تسلیمی و همه مستندات و پیوست های مربوطه را از آنها بخواهید و علاوه بر کد رهگیری و شماره ثبت اظهارنامه تسلیم شده، شناسه و رمز عبور سامانه های مربوطه از جمله سامانه مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده را به شما تحویل دهند.

۶- نسبت به بازبینی دفاتر قانونی خود و اطمینان از درج کامل و صحیح اطلاعات و رویدادهای مالی در آنها اقدام نمایید و از مدیر مالی یا حسابدار خود بخواهید کامل بودن اسناد حساب ها و صحت اطلاعات ثبت شده را مجددا بررسی و گزارش نمایند.

۷- در نگهداری دفاتر و اسناد حساب ها و مستندات مربوطه به اظهارنامه مالیاتی تسلیم شده دقت زیاد داشته باشید.

۸- هر گونه اوراق و ابلاغیه مالیاتی همانند پیامک های ارسال شده از سوی سازمان امور مالیاتی را با دقت و حساسیت زیاد مورد توجه قرار دهید و اگر دارای مواعد قانونی بود حتما مراقبت کنید تا مواعد و فرصت های قانونی ابلاغ شده را از دست ندهید.

۹- منتظر دریافت برگ تشخیص مالیات باشید. برگ تشخیص مالیات معمولاً حدفاصل مردادماه تا آبان ماه هر سال ابلاغ می شوند. تی ممکن است در اواخر همان سال یا اوایل سال بعد هم برگ تشخیص مالیات به شما ابلاغ شود.

https://www.saviran.com/4354/

در خصوص برگ تشخیص مالیات و مندرجات آن، مطالعه نوشتار برگ تشخیص مالیات چیست؟ را به شما توصیه میکنیم.

۱۰- به هر صورت مشخص، دقت کنید که اگر برگ تشخیص مالیات، دریافت کردید برگ تشخیص مالیات را دقیقا به همان تاریخی که به شما ابلاغ شده رویت و امضا کنید و در هنگام امضای برگ تشخیص مالیات، تاریخ دریافت آن را همان روزی بنویسید که آن را دریافت کرده اید.

۱۱- توجه داشته باشید که از تاریخ رویت و دریافت برگ تشخیص مالیات تا ۳۰ روز، فرصت اعتراض به آن را دارید.

ساویران در دو نوشتار اعتراض به برگ تشخیص مالیات و چگونگی اعتراض به برگ تشخیص مالیات، مراحل این اعتراض را به طور مختصر شرح داده است.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در مورد مسائل و دعاوی مرتبط با مطالبه مالیات از غیر مودی یا مشاوره و انتخاب وکیل درباره دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید، یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *