اظهارنامه مالیاتی مالیات بر عملکرد

دوره مشمول مالیات در اظهارنامه مالیاتی مالیات بر عملکرد

اظهارنامه مالیاتی

پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی و تسلیم آن به اداره امور مالیاتی از وظایف سالانه همه مودیان مالیاتی است.

از مواردی که برای بعضی از این مودیان محترم جای سوال دارد می توان به نحوه محاسبه سال و دوره مالیاتی هنگام پر کردن فرم اظهارنامه اشاره کرد.

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران منحصراً با قید نام و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

سال مالیاتی چیست؟

در تعریف سال مالیاتی اشخاص باید این گونه بیان کرد که محاسبه این سال برای اشخاص حقوقی و حقیقی تفاوت دارد.

فرم اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی مالیات بر عملکرد

محاسبه سال مالیاتی اشخاص حقیقی

برای اشخاص و مودیان حقیقی مالیاتی بر اساس ماده ۱۵۵ قانون مالیاتهای مستقیم، این دروه از ابتدای سال یعنی از اول فردردین ماه هر سال آغاز شده و در آخر اسفند همان سال پایان می یابد.

درج تاریخ فعالیت در اظهارنامه

برای پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی، مودیان حقیقی مالیاتی و افراد، باید میزان درآمد خود را در تاریخ شروع دوره مالی و مالیاتی که ابتدای فروردین ماه هر سال است، تا تاریخ انتهای سال که پایان اسفند ماه است طبق دستور آنچه که در فرم اظهارنامه آمده است ابراز دارند.

نکته: دقت بفرمایید که در اظهارنامه گزینه ای برای انتخاب بازه های زمانی فعالیت وجود ندارد. به طور مثال اگر شما در خردادماه و پس از آن در آذرماه درآمدی داشته اید، و بین خرداد تا آذر این سال فعالیت نداشته و درآمدی حاصل نکرده اید، تنها جمع این دو درآمد را در اظهارنامه باید درج نمایید؛ و برای سازمان امور مالیاتی عدم فعالیت و عدم درآمد شما در بازه و دوره ای خاص از سال مالیاتی شما تفاوتی نمی کند.

محاسبه سال مالیاتی اشخاص حقوقی

در مورد اشخاص حقوقی این موضوع تا اندازه ای تفاوت دارد. از آنجا که این اشخاص می توانند در اساس نامه خود دوره و سال مالی خود را به طور دلخواه انتخاب کنند (مثلا از ابتدای شهریور هر سال تا پایان مرداد سال بعد) و یا اساسا فعالیتشان در دوره ای خاص از سال صورت می گیرد (مانند باشگاه های ورزشی که دوره ی فعالیت آنها با دوره آغاز و پایان لیگ ورزشی رشته ی مربوط به خود منطبق است یا موسسات آموزشی همجون مدارس غیرانتفاعی)، سال مالیاتی آنها نیز با اشخاص حقیقی تفاوت دارد و می توانند خودشان این دوره را تعیین نمایند.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر عملکرد

اظهارنامه مالیاتی بر اساس ماده ۱۵۵ قانون مالیاتهای مستقیم، باید حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالی اشخاص تسلیم گردد.

از آنجا که اسفندماه تاریخ پایان سال مالیاتی اشخاص حقیقی و افراد است، این مودیان باید تا پایان تیرماه سال بعد اظهارنامه خود را تسلیم نموده باشند.

موعد تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی، بسته به تاریخ پایان سالی مالی آنها متفاوت است، اما آنچه مسلم است این است که این اشخاص نیز موعد تسلیم اظهارنامه شان مانند اشخاص حقییق بر اساس ماده ۱۵۵ قانون مالیاتهای مستقیم حداکثر تا چهارماه پس از پایان سال مالی اشان است.

 

 

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در مورد مسائل و دعاوی مرتبط با مطالبه مالیات از غیر مودی یا مشاوره و انتخاب وکیل درباره دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید، یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *