مالیات ارث ماشین

مالیات بر ارث نسبت به اموال منقول

اموال منقول و وسائل نقلیه

پس از فوت شخص، وراث وی موظف به تهیه لیستی از اموال و دارایی های متوفی مانند وسائل نقلیه او و تسلیم آن به اداره امور مالیاتی میشوند. مالیات بر ارث خودرو یا مالیات بر ارث وسائل نقلیه بر اساس همین اظهارنامه مالیات بر ارث پرداخت می شود.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث ماشین

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران منحصراً با قید نام و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

در خصوص اظهارنامه مالیات بر ارث در نوشتار اظهارنامه حاوی کلیه اقلام ماترک متوفی به طور مفصل توضیح داده ایم.

فهرست اموال منقول و وسائل نقلیه متوفی (موتوری، هوایی، دریایی، زمینی و…) نیز در همین اظهارنامه مالیات بر ارث جای می گیرند و بنا بر بند چهارم ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم ایران مشمول مالیات بر ارث می باشند.

ماخذ محاسبه مالیات بر اموال منقول

مبدا و ماخذ محاسبه این نوع مالیات، ارزشی است که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می کند.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث ماشین

مالیات بر ارث خودرو و اموال منقول چقدر است؟

طبق بند چهارم ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم، بر وسایل نقلیه متوفی (مانند خودرو و…) هنگام نقل و انتقال به وراث، ۲ درصد ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی در تاریخ ثبت انتقال مالیات بر ارث نسبت به اموال نقلیه تعلق خواهد گرفت. یعنی هنگام انتقال ماشین به وراث، مالیات بر ارث خودرو از وراث دریافت می گردد.

مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن

برای مثال اگر هنگام نقل و انتقال خودروی متوفا به وارثش، سازمان امور مالیاتی، ارزش خودرو را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کند، دو درصد این مبلغ، یعنی دو میلیون تومان مالیات بر ارث نسبت به وسیله نقلیه به آن تعلق خواهد گرفت. (منظور از مالیات بر ارث ماشین یا مالیات بر ارث خودرو نیز همین نوع مالیات است)

طبقات وراث هنگام تقسیم ارث

نرخ های یاد شده برای مالیات بر ارث نسبت به وسائل نقلیه به وراث طبقه اول، یعنی به پدر و مادر و همسر و فرزند و نوه اختصاص دارد.

برابر تبصره دوم ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ های یاد شده در این ماده برای وراث طبقه دوم، دو برابر و برای وراث طبقه سوم، چهار برابر خواهد بود.

یعنی نرخ مالیات ارث بر وسائل نقلیه برای وراث طبقه دوم معادل ۴ درصد ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی و برای وراث طبقه سوم معادل ۸ درصد این ارزش می باشد.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی در زمینه مالیات بر ارث و دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند بودید، درخواست خود را از طریق saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۸۸۳۲۱۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.

نفیسه رئیسی کیا

۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *