مالیات بر ارث

مالیات بر ارث سرقفلی و حق واگذاری محل

حق سرقفلی

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

حق سرقفلی حقی است که در قانون روابط موجر و مستاجر برای مستاجران و در جهت حمایت از آنان در نظر گرفته شده است.

پس از فوت شخص و در اظهارنامه مالیات بر ارث یا اظهارنامه حاوی کلیه اقلام ماترک متوفی، اموال و دارایی های او باید به طور کامل ذکر شود، که حق سرقفلی از جمله دارایی های متوفی است که به ارث می رسد.

ماخذ محاسبه مالیات بر ارث سرقفلی

ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، محاسبه مالیات ارث بر حق سرقفلی یا مالیات بر ارث مغازه را بر اساس ارزش روز آن، اما طبق نرخ های ماده ۵۹ دانسته است؛ این در حالی است که در ماده ۵۹ این قانون ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال حق سرقفلی، میزان وجوه دریافتی صاحب حق می باشد.

مالیات بر ارث مغازه

در نگاه اول اینطور به نظر می رسد که این دو ماده با یکدیگر تناقض دارند و مشخص نیست که بالاخره مالیات بر ارث بر حق سرقفلی یا مالیات بر ارث مغازه باید بر اساس ارزش آن محاسبه گردد یا قیمت نقل و انتقال آن؟

با توجه به این که قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۴ دچار تغییرات و اصلاحاتی شده و ماده ۱۷ این قانون از جمله موادی که به تازگی به آن اضافه گردیده است، و از آنجا که قانون جدید بر قانون قدیم حاکم و وارد می شود می توان نتیجه گرفت که ماخذ محاسبه مالیات بر ارث بر حق سرقفلی  یا همان مالیات بر ارث مغازه همان ارزش روز نقل و انتقال آن است که در ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم آمده است.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث سرقفلی

نرخ مالیات بر ارث مغازه

بند پنجم از ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ مالیات ارث نسبت به حق واگذاری محل و سرقفلی را یک و نیم برابر نرخ های ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم می داند.

در ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم، مالیات نقل و انتقال حق واگذاری محل (حق سرقفلی) ۲ درصد وجوه دریافتی صاحب حق ذکر شده است.

بنابراین پایه و ماخذ محاسبه مالیات ارث، نسب به حق سرقفلی، سه و نیم درصد ارزش روز آن در تاریخ نقل و انتقال آن است.

مالیات بر ارث و نحوه محاسه آن

به طور مثال اگر ارزش روز انتقال سر قفلی ملکی از نظر اداره امور مالیاتی،یک میلیارد تومان باشد، در هنگام نقل و انتقال به وسیله مالک، دو درصد ارزش معاملاتی، معادل بیست میلیون تومان، مالیات نقل و انتقال به آن تعلق می گیرد و همین سرقفلی در هنگامی که مالک آن فوت کند و ورثه او بخواهند مالیات بر ارث آن را بپردازند معادل سه و نیم درصد ارزش روز سرقفلی، یعنی برابر با سی و پنج میلیون تومان مالیات ارث به آن تعلق خواهد گرفت.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث مغازه

طبقات وراث در تقسیم ارث

نرخ های یاد شده برای مالیات بر ارث به وراث طبقه اول، یعنی به پدر و مادر و همسر و فرزند و نوه اختصاص دارد.

بر اساس تبصره دوم ماده ۱۷ قانون مالیات ها، نرخ های یاد شده در این ماده برای وراث طبقه دوم، دو برابر و برای وراث طبقه سوم، چهار برابر خواهد بود.

یعنی نرخ مالیات ارث نسبت به سرقفلی و حق واگذاری محل برای وراث طبقه دوم ۷ درصد ارزش روز نقل و انتقال سرقفلی و برای وراث طبقه سوم ۱۴ درصد این ارزش می باشد.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه مالیات بر ارث و دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگذاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید، درخواست خود را از طریق saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۸۸۳۲۱۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *