مالیات بر ارث

مالیات بر ارث املاک و اموال غیر منقول

اظهارنامه مالیات بر ارث

در نوشتار اظهارنامه حاوی کلیه اقلام ماترک متوفی درباره اظهارنامه مالیات بر ارث توضیح دادیم. حال در این نوشتار می خواهیم به یکی از اقلامی که وراث متوفی باید در اظهارنامه به آن اشاره کنند، یعنی املاک و اموال غیر منقول او، و مالیات بر ارث املاک مختصر توضیحی خدمت بازدیدکنندگان سایت مالیاتی ساوایران ارائه دهیم.

اولین ماده فصل چهارم از قانون مالیات های مستقیم که به مالیات بر ارث، اختصاص دارد به شرح مالیات بر ارث اموال متوفی پرداخته است.

یکی از این اموال، املاک و اموال غیر منقول متوفی است.

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران منحصراً با قید نام و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

نرخ مالیات بر ارث املاک

بند پنجم از ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ مالیات بر ارث ملک را یک و نیم برابر نرخ های ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم می داند.

در ماده ۵۹ قانون مالیاتها، مالیات نقل و انتقال املاک، پنج درصد ارزش معاملاتی آن ذکر شده است.

مالیات بر ارث ملک متوفی

پایه و ماخذ مالیاتی مالیات بر ارث ملک متوفی، هفت و نیم درصد ارزش معاملاتی ملک در تاریخ نقل و انتقال آن می باشد.

به طور مثال برای ملکی که ارزش معاملاتی آن از نظر اداره امور مالیاتی،یک میلیارد تومان باشد، در هنگام نقل و انتقال به وسیله مالک، پنج درصد ارزش معاملاتی، معادل پنجاه میلیون تومان، مالیات نقل و انتقال به آن تعلق می گیرد و همین ملک در هنگامی که مالک آن فوت کند و ورثه او بخواهند مالیات بر ارث آن را بپردازند معادل هفت و نیم درصد ارزش معاملاتی ملک، یعنی برابر با هفتاد و پنج میلیون تومان مالیات بر ارث به آن تعلق خواهد گرفت.

مالیات بر ارث ملک

مالیات بر ارث املاک

ارزش معاملاتی املاک یعنی چه؟

ارزش معاملاتی املاک، قیمتی است که معامله گران (خریداران و فروشندگان) برای هر ملکی با توجه به موقعیت محلی، سال ساخت و نوع کاربری در جریان خرید و فروش املاک، حاضر به پرداخت آن می شوند.

معمولا ارزش معاملاتی را در مقابل ارزش اسمی به کار می بریم؛ و ارزش اسمی، همان رقمی است که در مبایعه نامه ها و یا اسناد تنظیمی دفاتر اسناد رسمی به آن اشاره می شود. ممکن است ارزش اسمی کمتر از ارزش معاملاتی باشد که البته در بیشتر موارد نیز چنین است.

علاوه بر ارزش اسمی و ارزش معاملاتی ملک، می توان به ارزش کارشناسی نیز اشاره کرد که بر اساس ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری به دست می آید.

آنچه که در قانون مالیاتهای مستقیم در جهت تشخیص ارزش املاک، جهت دریافت مالیات، مورد توجه قرار گرفته است ارزش معاملاتی املاک است و برای اینکه ارزش معاملاتی ملک از حد اکثر صحت و اعتبار برخوردار باشد تشخیص آن در ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم بر عهده کمیسیون تقویم املاک گذاشته شده است.

مالیات بر ارث ملک تجاری

مالیات برارث ملک تجاری همانند مالیات بر ارث املاک مسکونی متوفی محاسبه می گردد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر متوفی سرقفلی ملکی ادداشته واین سرقفلی به شما به ارث رسیده است نرخ مالیات بر ارث سرقفلی با نرخ مالیات بر ارث ملک تجاری متفاوت است.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث سرقفلی

کمیسیون تقویم املاک

برابر ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم، تعیین ارزش معاملاتی املاک بر عهده کمیسیون تقویم املاک می باشد که بوسیله سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل می شود و اعضای آن عبارتند از نمایندگان سازمان امور مالیاتی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شورای اسلامی هر شهر.

طبقات وراث

نرخ های یاد شده برای مالیات بر ارث به وراث طبقه اول، یعنی به پدر و مادر و همسر و فرزند و نوه اختصاص دارد.

بر اساس تبصره دوم ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ های یاد شده در این ماده برای وراث طبقه دوم، دو برابر و برای وراث طبقه سوم، چهار برابر خواهد بود.

یعنی نرخ مالیات ارث نسبت به املاک متوفی برای وراث طبقه دوم ۱۵ درصد ارزش معاملاتی ملک و برای وراث طبقه سوم ۳۰ درصد این ارزش می باشد.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه مالیات بر ارث و دیگر نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید، درخواست خود را از طریق saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۸۸۳۲۱۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *