مالیات مهندسین

احکام مالیاتی در قانون نظام مهندسی

هیئت حل اختلاف مالیاتی مهندسی

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران  منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

تا کنون در نوشتارهای پیشین ساوایران بیان داشته ایم که در هیأت حل اختلاف مالیاتی، برای رسیدگی یک نفر نماینده مودی مالیاتی باید حضور داشته باشد.

در این نوشتار به بررسی مجوز قانونی حضور نماینده “سازمان نظام مهندسی” در هیات حل اختلاف مالیاتی و شرح و بررسی وظایف نماینده سازان نظام مهندسی در هیات حل اختلاف مالیاتی برای دفاع مالیاتی از مهندسان و شرکت های مهندسی می پردازم.

وظایف و کارکرد هیات حل اختلاف مالیاتی

در نوشتار هیئت حل اختلاف مالیاتی توضیحاتی درباره صلاحیت و کارکرد این مرجع حل اختلاف مالیاتی و ترکیب اعضای آن و همچنین نحوه رسیدگی آن به پرونده مالیاتی مودیان در هیات حل اختلاف مالیاتی پرداخته ام که توصیه می شود آن را مطالعه فرمائید.

قانون نظام مهندسی

در ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آمده است که به منظور مشارکت بیشتر مهندسین برای نظم بخشیدن به امور حرفه ای خود، باید در هر استان یک سازمان، به نام سازمان نظام مهندسی استان تشکیل شود.

این سازمان در هر استان متشکل از حداقل ۵۰ نفر مهندس در حوزه مربوطه می باشد، که از بین این افراد ۵ تا ۲۵ نفر به عنوان عضو هیئت مدیره سازمان، انتخاب خواهند شد.

نماینده سازمان نظام مهندسی، عضو هیات حل اختلاف مالیاتی

ترکیب اعضای هیات حل اختلاف مالیاتی، بنابر ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم متشکل از یک نفر قاضی دادگستری، یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی و یک نفر نماینده مودی مالیاتی (مالیات دهنده) می باشد.

بند سوم ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم بیان می دارد که نماینده مودی در هیات های حل اختلاف مالیاتی، بسته به نوع فعالیت مالیات دهنده، می تواند از بین مجامع حرفه ای یا تشکل ها صنفی، انتخاب شود.

نماینده مهندسین و شرکت های مهندسی در هیات حل اختلاف مالیاتی

مجوز قانونی حضور نماینده سازمان نظام مهندسی در هیات حل اختلاف مالیاتی مهندسی و شرکت های مهندسی به شرح زیر می باشد:

الف) ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم، اصل حضور یک نماینده از تشکل های صنفی در هیات حل اختلاف مالیاتی را پذیرفته است.

ب) تبصره ۱ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، نیز بیان می دارد که سازمان نظام مهندسی استان می تواند به منظور رسیدگی و تشخیص صحیح مالیات مشاغل اعضای سازمان نظام مهندسی، برای شرکت در جلسات رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی یک نفر را به عنوان نماینده مالیات دهنده (مودی) معرفی نماید.

وظایف نماینده سازمان نظام مهندسی در هیات حل اختلاف مالیاتی

۱- حضور به موقع در همه جلسات هیات حل اختلاف مالیاتی که درباره پرونده و مسائل مالیاتی مهندسین و شرکت های مهندسی می باشد.

۲- مطالعه کامل و دقیق سوابق و مستندات پرونده های مطروحه در هیات حل اختلاف مالیاتی پیش از برگزاری جلسه هیات.

۳- دریافت توضیحات و مستندات مروبط به موضوعات مطروحه در هیات حل اختلاف مالیاتی از مهندسین و شرکت های مهندسی که پرونده آنها در دستور رسیدگی هیات حل اختلاف مالیاتی قرار گرفته است به منظور اشراف بر حقوق و دفاعیات و مستندات آنان.

۴- مراقبت همزمان از حقوق مالیاتی مهندسان و شرکت های مهندسی و همچنین حقوق قانونی دولت در جلسه رسیدگی هیات حل اختلاف مالیاتی مهندسی، بدین نحو که مالیاتی فراتر از اندازه قانونی یا در خارج ار موارد قانونی به مهندسان و شرکت های مهندسی تحمیل نگردد و در عین حال، حقوق قانونی دولت در مطالبه و وصول مالیات در حدود قانون رعایت شود.

۵- ارائه گزارشی از نتیجه حضور در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی به سازمان نظام مهندسی.

۶- ارائه مشورت و رهنمود مالیاتی به هیات مدیره سازمان نظام مهندسی بر اساس تجارب و سوابق مربوطه در جهت اتخاذ تصمیماتی که به بهبود عملکرد مالیاتی اعضای سازمان نظام مهندسی و کاهش مخاطرات مالیاتی آنان می انجامد.

بایسته های مالیاتی برای اعضای سازمان نظام مهندسی

۱- اعضای سازمان نظام مهندسی اعم از مهندسین و شرکت های مهندسی، دقت و کنترل نمایند که در جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی مربوط به آنان، نماینده ای از سازمان نظام مهندسی به هیات حل اختلاف مالیاتی معرفی گردیده و در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی، حضور داشته باشد.

۲- سازمان نظام مهندسی، دقت نماید که نماینده مورد نظر برای عضویت در هیات حل اختلاف مالیاتی را از بین کارشناسان حقوقی و مالیاتی که به مسایل مالیاتی حوزه مهندسی، آگاهی و اشراف دارند انتخاب کند.

۳- نمایندگان سازمان نظام مهندسی در هیات های حل اختلاف مالیاتی بایستی توجه داشته باشند که وکیل حقوق صنفی و مالیاتی اعضای سازمان نظام مهندسی در هیات حل اختلاف مالیاتی هستند و باید به دفاع جدی از حقوق مالیاتی و قانونی اعضای سازمان نظام مهندسی بپردازند.

۴- سازمان نظام مهندسی در مورد عملکرد نماینده معرفی شده به هیات حل اختلاف مالیاتی باید توجه داشته باشد که حضور غیرمسئولانه یا خنثی در جلسات هیات حل اختلاف مالیاتی، ممکن است باعث ورود زیان ها و خسارات سنگین به اعضای سازمان نظام مهندسی شود.

فلذا لازم است که سازمان نظام مهندسی بطور مستمر، عملکرد نماینده معرفی شده خود به هیات حل اختلاف مالیاتی را تحت نظارت و بررسی داشته باشد.

۵- سازمان نظام مهندسی، نسبت به ارائه آموزش های کاربردی و تخصصی مالیاتی به اعضای خود اقدام نماید و علاوه بر این، بین نماینده معرفی شده به هیات حل اختلاف مالیاتی و مودی که در هیات حل اختلاف مالیاتی، پرونده در حال رسیدگی دارد هماهنگی لازم برای دفاع از حقوق مالیاتی آنان را بعمل آورد.

۶- سازمان نظام مهندسی یک پایگاه داده از آرای مالیاتی صادره له و علیه اعضای سازمان نظام مهندسی در مراجع مالیاتی، تشکیل دهد و آنها را در جهت تحلیل و نقد و بررسی کارشناسانه به منظور ارتقای دانش مالیاتی کشور در حوزه مهندسی و ساختمانی (با حفظ حقوق افراد) منتشر نماید.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی درباره مسائل و دعاوی مالیاتی مهندسی یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتاهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یادشده علاقه مند بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۰۲۱۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۰۲۱۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

نفیسه رئیسی کیا

۲۷ آبان ماه ۱۳۹۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *