انحلال شرکت

اظهارنامه های مربوط به انحلال شرکت

اظهارنامه های انحلال شرکت

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران  منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

در نوشتار انواع اظهارنامه های مالیاتی در قوانین ایران خدمت بازدیدکنندگان ساوایران گفتیم که یکی از اظهارنامه هایی که مالیات دهندگان باید به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند، اظهارنامه حاوی صورتهای دارایی و بدهی شرکت در مقطع انحلال است. این اظهارنامه مهمترین اظهارنامه انحلال شرکت است.

تکالیف مدیران شرکت قبل از تشکیل مجمع برای انحلال شرکت

اظهارنامه انحلال شرکت

اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت

قانون مالیات های مستقیم ایران در ماده ۱۱۴ متذکر شده است که قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی یا بقیه ارکان شرکت که طبق قانون یا اساسنامه برای اتخاذ تصمیم درباره انحلال شرکت صلاحیت دارند، آخرین مدیر یا آخرین مدیران شخص حقوقی باید اظهارنامه ای که حاوی صورتهای دارایی و بدهی شرکت (اظهارنامه انحلال شرکتتا تاریخ دعوت مجمع را تهیه نمایند.

این اظهارنامه باید طبق نمونه ای که خود سازمان امور مالیاتی تهیه کرده است تنظیم شود.

اداره امور مالیاتی اظهارنامه ای را معتبر می داند که به امضاء صاحبان امضاء مجاز شرکت رسیده باشد. همچنین در صورتی که اساس نامه مقرر کرده باشد، اظهارنامه باید به مهر شرکت هم برسد.

نکته: در این ماده به لزوم امضای اظهارنامه مالیاتی بوسیله صاحبان امضای مجاز شرکت تاکید شده است. بر همین اساس، معتقدم همه اظهارنامه های مالیاتی مربوط به شرکتها بایستی لزوماً به امضای صاحبان امضای مجاز شرکت برسد.

مدیران تصفیه بعد از انحلال شرکت

پس از انحلال شرکت و انجام مراحل قانونی آن، مدیران تصفیه شرکت وظیفه دارند که ۶ ماه پس از انحلال شرکت، اظهارنامه مربوط به آخرین دوره عملیات شرکت (یعنی سال قبل از انحلال) را بر اساس ماده ۱۱۵ قانون مالیاتهای مستقیم، تهیه و به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند.

نکته۱: مدیران اشخاص حقوقی حق ندارند دارایی های شرکت را قبل از تصفیه امور مالیاتی آن بین خود و سهامداران تقسیم نمایند.

نکته۲: در صورتی که اظهارنامه های مربوط به مواد ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات های مستقیم به اداره امور مالیاتی تسلیم نشده باشد، یا دارایی های شرکت قبل از تحصیل مفاصاحساب مالیاتی تقسیم شده باشد، ضامن های شخص حقوقی و کلیه کسانی که دارایی شرکت بین آنها تقیم شده مشمول پرداخت مالیات و همچنین جرایم متعلق به شخص حقوقی خواهند شد.

سوالات رایج در خصوص اظهارنامه انحلال

بنابر این:

۱- اظهارنامه انحلال شرکت در چه زمانی باید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود؟

الف) قبل از تشکیل مجمع انحلال شرکت

ب) ۶ ماه پس از انحلال شرکت

۲- تنظیم این اظهارنامه ها توسط چه کسانی باید صورت بگیرد؟

در مورد قبل از تشکیل مجمع انحلال توسط مدیران شخص حقوقی و در مورد پس از انحلال شرکت توسط مدیران تصفیه.

۳- عواقب عدم تسلیم اظهارنامه های انحلال چیست؟

محکومیت مدیران شخص حقوقی به پرداخت جرایم الیاتی

۴- آیا به محض انحلال شرکت می توان دارایی شرکت را بدون توجه به مسائل مالیاتی بین مدیران و سهامداران شرکت تقسیم کرد؟

خیر، قبل از تحصیل مفاصاحساب مالیاتی انجام این عمل امکان پذیر نیست.

نفیسه رئیسی کیا

۱۳۹۷/۸/۱۱

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا یا به تنظیم اظهارنامه انحلال شرکت نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید، درخواست خود را از طریق saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۳۲۷۹ و ۸۸۳۲۱۰۸۸ تماس حاصل فرمایید.

6 پاسخ
  1. علی
    علی میگه:

    با سلام و درود
    چنانچه ۶ ماه پس از انحلال شرکت اظهارنامه انحلال به واحد مالیاتی ارائه نگردد و سرمایه شرکت ۱۰۰۰٫۰۰۰ ریال باشد مشمول چه میزان جریمه خواهد شد ؟
    باتشکر فراوان

    پاسخ
    • نفیسه رئیسی‌کیا
      نفیسه رئیسی‌کیا میگه:

      درود.

      عدم ارائه اظهارنامه حاوی صورت دارایی و بدهی (موضوع ماده ۱۱۴ قانون مالیات های مستقیم) برابر ماده ۱۹۵ همان قانون جریمه ای برابر با ۲ درصد سرمایه پرداخت شده آن شرکت در تاریخ انحلال را در بر خواهد داشت.
      عدم ارائه اظهارنامه آخرین دوره عملیات شرکت منحله، سبب مسئولیت تضامنی در پرداخت اصل مالیات شرکت و جرایم متعلقه خواهد بود.

      پاسخ
  2. رضا
    رضا میگه:

    سلام صبح بخیرانحلال شرکتی در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۳در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده و اظهارنامه مالیاتی ماده ۱۱۶ را در زمان مققر ارسال نموده و اداره امور مالیاتی نیز رسیدگی و برگ تشخیص صادر نموده است آیا بعد از زمان انحلال اداره امورمالیاتی جهت سال ۱۳۹۷میتواند رسیدگی عملکرد داشته باشد در صورتی که شرکت فوق الذکر عملیاتی نداشته است

    پاسخ
    • نفیسه رئیسی‌کیا
      نفیسه رئیسی‌کیا میگه:

      درود و سپاس
      رسیدگی به امور مالیاتی شرکت شما تا پیش از ختم امر تصفیه ادامه خواهد داشت. در واقع هنگام انحلال به تصفیه دیون شرکت می پردازند که مالیات نیز جزئی از بدهی های شرکت محسوب می شود. اما اگر شرکت فعالیتی نداشته و عدم فعالیت را اعلام نموده بوده مالیاتی کسر نخواهد شد.

      پاسخ
  3. محمدرضا
    محمدرضا میگه:

    با سلام و احترام. بین اظهارنامه انحلال تا ختم تصفیه، معمولا فاصله زمانی ایجاد می شود. ازانجایی که فرآیند تصفیه ممکن است در این دوران صورت گیرد برای مثال برخی از دارایی ها بفروش رسیده و بخشی از بدهی ها به مرحله وصول درآمده باشد و یا اینکه بخشی از موجودی نزد انبار به مزایده گذاشته شده و فروخته شده باشد و… در هر حال نیاز به تنطیم دفاتر قانونی و به مراتب ارسال اظهارنامه مالیاتی خواهد بود. حال از انجایی که به موجب ماده ۱۱۵ ق.م.م مالیات دوره انحلال بر اساس اظهارنامه موضوع ماده ۱۱۶ محاسبه و از مودی مطالبه شده است، وضعیت عملکرد یا فرآیند صورت گرفته از نظر مشمول مالیات بودن به چه صورت خواهد بود. آیا مشمول مالیات نیست یا اینکه ما به التفاوت مثبت یا منفی برای مودی محاسبه خواهد شد؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *