هرینه های قابل کسر از درآمد مشمول مالیات مودی

هزینه هایی که از درآمد مشمول مالیات مودی کسر می شوند

درآمدهای مودی در همه موارد ممکن است مشمول مالیات قلمداد نشود، بنابراین لازم است در ابتدا اشاره‌ای داشته باشیم به اینکه چه درآمدهایی مشمول مالیات قلمداد می شود و چه درآمدهایی مشمول مالیات قلمداد نمی شود.

ذکر و بازنشر نوشتارهای ساوایران  منحصراً با قید نام سایت و همراه با پیوند سایت ساویران مجاز است.

اصل پنجاه و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان می دارد که هیچ نوع مالیات وضع نمی شود مگر به موجب قانون؛ بنابراین اصل بر این است که پرداخت مالیات و موارد شمول مالیات بر درآمد باید به موجب قانون روشن شود و نمی توان بدون وجود قانون خاص درآمد افراد را مشمول مالیات قلمداد کرد.

درآمد مشمول مالیات چه درآمدی است؟

درآمد مشمول مالیات درآمدی است که در قوانین کشور از جمله قانون مالیات های مستقیم بر آنها مالیات وضع شده باشد

هزینه های قابل کسر از درآمد مشمول مالیات نیز به هزینه‌های گفته می شود که قانون انجام آن هزینه ها را قابل قبول دانسته و ماموران مالیاتی چنین هزینه هایی را از در آمد مالیات دهنده کسر، و باقیمانده را مشمول مالیات تلقی می کنند.

این نوشتار توضیحی کوتاهی است درباره هزینه‌هایی که ممکن است تحت شرایطی از درآمد مشمول مالیات مودی مالیاتی (مالیات دهنده) کسر شوند.

بنابر قانون مالیاتهای مستقیم و دیگر قوانین، مانند قانون برنامه سوم توسعه کشور، بعضی از هزینه‌های مالیات دهنده (مودی) می‌توانند از میزان درآمد مشمول مالیات وی کسر شوند.

بدین جهت که مالیات دهنده(مودی) پیش از این به نحوی از انحا این هزینه ها را به دولت پرداخت کرده است و یا اینکه به دلیل شرایط ویژه مودی، دولت مبلغی از درآمد مشمول مالیات او را کسر کرده و از آن چشم پوشی می‌کند.

موارد کسر هزینه‌ها از درآمد مشمول مالیات مودی

مواردی که این هزینه‌ها از درآمد مشمول مالیات مودی کسر می‌شوند به شرح زیر می‌باشد:

۱_ بنابر ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم، هزینه‌های پرداختی مودی بابت درمان خود، همسر، فرزند، مادر، پدر، خواهر و یا برادر تحت تکفل او تحت شرایطی قابل کسر از درآمد مشمول مالیات شناخته می شود.

۲_ بنابر ماده ۱۶۵ قانون مالیات های مستقیم، در صورت بروز سوانح و حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی، خشکسالی، طوفان، آفات و دیگر اتفاقات غیر مترقبه که به مودی یا مودیان خاصی خساراتی وارد کنند تحت شرایطی چنین هزینه‌ها و خساراتی از درآمد مشمول مالیات مودی کسر می گردد.

۳_ بنابر ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم، وجوهی که به حساب‌های تعیین شده از طرف دولت به منظور بازسازی یا کمک به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

۴- وجوه پرداختی یا تخصیصی اشخاص بابت تعمیر و تجهیز و تحدیث مدارس، مراکز آموزش عالی، بهزیستی و دیگ مراکز.

بنابر ماده ۱۳۹ قانون برنامه سوم توسعه کشور، اقساط ماهیانه تسهیلات اعتباری مسکن از بانکها، فقط یک بار برای هر خانواده و جهت واحدهایی با مساحت حداکثر ۲۰۰ متر مربع از درآمدهای مشمول مالیات مودی کسر می گردد.

 

نفیسه رئیسی کیا

۱ مرداد ۱۳۹۷

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *