نرخ صفر درصد مالیات

درآمدهای مشمول مالیات با نرخ صفر درصد و معافیت های مالیاتی

معافیت های مالیاتی

در این نوشتار از مجموعه نوشتار های مالیاتی ساویران می خواهم به بیانی ساده و در یک مطلب کوتاه به بعضی از درآمدهایی که مشمول پرداخت مالیات با نرخ صفر درصد اند و برخی از معافیتهای مالیاتی اشاره کنم.

تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر

نرخ صفر مالیاتی نوعی از معافیت مالیاتی است که برای مدت معینی پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر برای مودی بر اساس قانون در نظر گرفته می شود.

از سویی دیگر معافیت مالیاتی به مفهوم آن است که یک فعالیت یا یک نوع بنگاه اقتصادی از پرداخت مالیات بر عملکرد معاف می باشد.

۱-مالیات بر درآمد حقوق در سال ۱۳۹۷

در ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم ایران  آمده است که میزان معافیت مالیاتی مالیات بر درآمد حقوق (چه این درآمد از یک منبع باشد چه از چند منبع) هر سال در قانون بودجه کشور مشخص می شود.

بنابر بند الف تبصره ششم قانون بودجه سال ۱۳۹۷، سقف معافیت مالیاتی مربوط به ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم، دویست و هفتاد شش میلیون ریال (برابر بیست و هفت میلیون و ششصد هزار تومان) خواهد بود.

بنابراین در سال ۱۳۹۷ درآمد سالانه زیر ۲۷ میلیون و ۶۰۰هزار تومان و یا حقوق ماهیانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و کمتر از آن مشمول پرداخت مالیات نیستند.

۲-شرکتهای غیر دولتی، هتلها، بیمارستانها و شرکت های گردشگری

درآمدهایی که شرکتهای غیر دولتی از فعالیت های تولیدی و معدنی خود به درست می آورند (مشروط بر آنکه از طرف وزارتخانه ی مربوطه برای آنها پروانه بهره برداری صادر شده باشد)، همچنین درآمد خدماتی بیمارستانها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری (اگر از طرف مرجع قانونی مربوط به خود مجوز بهره برداری داشته باشند) تا ۵ سال از تاریخ شروع به فعالیت خود از پرداخت مالیات معاف اند.

۳-مدارس و دانشگاه های غیر انتفاعی و مهد کودک ها

در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها درآمد حاصل از تعلیم در مدارس غیر انتفاعی(در همه مقاطع و رشته ها)، آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد (اگر از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مجوز داشته باشند) دانشگاه ها و موسسات آموزش غیر انتفاعی و مهد کودک ها از مالیات بر درآمد معاف است.

۴-موسسات نگهداری از معلولین

درآمد موسسات نگهداری معلولین ذهنی و جسمی که از نگهداری این افراد به دست می آورند (در صورت داشتن پروانه فعالیت از مراجع مربوط به خود) مشمول مالیات بر درآمد نمی شود.

۵-باشگاه و موسسات ورزشی

درآمد کسب شده توسط فعالیت های منحصرا ورزشی باشگاه ها و موسسات ورزشی که از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دارند، نیازی به پرداخت مالیات ندارند.

 

نفیسه رئیسی کیا

۲۴ فروردین ۱۳۹۷

 

 

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به saviran97@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

شناسنامه مطلب
درآمدهای مشمول مالیات با نرخ صفر درصد و معافیت های مالیاتی
عنوان مطلب
درآمدهای مشمول مالیات با نرخ صفر درصد و معافیت های مالیاتی
شرح
در این نوشتار از مجموعه نوشتار های مالیاتی ساویران می خواهم به بیانی ساده و در یک مطلب کوتاه به بعضی از درآمدهایی که مشمول پرداخت مالیات با نرخ صفر درصد اند و برخی از معافیتهای مالیاتی اشاره کنم.
نویسنده
نام ناشر
ساوایران
لوگوی ناشر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *