مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی در ایران

اشخاص حقوقی مشمول مالیات

برابر بند چهارم ماده یک قانون مالیات های مستقیم، همه اشخاص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران دارند ملزم به پرداخت مالیات می باشند.

فصل پنجم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم ایران با سیزده ماده از مواد ۱۰۵ تا ۱۱۸ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی را ذکر می‌کند.

ماده دوم قانون مالیات های مستقیم ایران اذعان می‌دارد که وزارتخانه ها و موسسات دولتی و به طور کل دستگاه‌های که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می شود همچنین شهرداری ها مشمول پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون نیستند.

اما بنا بر تبصره دوم این ماده، درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی، از قبیل فعالیت‌های صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی و سایر فعالیت‌های تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذکور در ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول مالیات خواهند بود.

انواع اشخاص حقوقی مشمول مالیات در ایران

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اشخاص حقوقی مشمول مالیات در قانون مالیات های مستقیم ایران دو دسته اند:

دسته اول شرکتها و مؤسسات خصوصی و تعاونی ها که باید مالیات پرداخت کنند.

دسته دوم شهرداری ها،وزارتخانه ها و موسسات دولتی و دستگاه های که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می‌شود در صورتی که از طریق فعالیت های اقتصادی درآمد کسب کنند ملزم به پرداخت مالیات اند.

اشخاص حقوقی معاف از مالیات

البته قابل توجه است که در فصل اول باب چهارم قانون مالیاتهای مستقیم، بعضی اشخاص حقوقی از جمله شرکت های تعاونی روستایی و باشگاه ها و موسسات ورزشی را از پرداخت مالیات بر درآمد های خود معاف دانسته است که بعداً به طور مفصل به شرح آنها خواهیم پرداخت.

 

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای نفیسه رئیسی کیا نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را بهsaviran97@gmail.comارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ تماس حاصل فرمائید.

 

نفیسه رئیسی کیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *